ROBISON, Arthur

traži dalje ...

ROBISON, Arthur, njem. redatelj i scenarist am. podrijetla (Chicago, 25. VI 1888— Berlin, 1935). Iz obitelji njemačko-žid. useljenika, diplomirao i doktorirao medicinu u Münchenu. Isprva kaz. glumac u Njemačkoj i Švicarskoj. Na filmu od 1914, kao redatelj debitira 1916. Noćima užasa (Nächte des Grauens) sa E. Janningsom u gl. ulozi. Njegovo najznačajnije ostvarenje su Sjenke (Schatten, 1923) prema vlastitom scenariju romantično-melodramskog sadržaja o ljubomori u »višim krugovima«. Stilski, s dramatičnom igrom svjetla i sjene (fotografija F. A. Wagnera) odn. motivom miješanja realnosti i iluzije, oniričkim scenama te svojevrsnim tragičkim fatalizmom, djelo pripada među najistaknutije primjere njem. → ekspresionizma; s druge strane, jedinstvo vremena i mjesta, logična linija priče (bez pisanih međunaslova), zatim psihol. intenzitet u razvijanju karakterâ svrstavaju ga i među uspjela ostvarenja → Kammerspielfilma. God. 1929. odlazi u Vel. Britaniju, gdje prema romanu L. O'Flahertyja snima prvu verziju Potkazivača (The Informer). Od njegovih zv. filmova izdvaja se tek Praški student (Der Student von Prag, 1935), remake poznatih filmova P. Wegenera i S. Ryea iz 1913, odn. H. Galeena iz 1926, čiju ekspresivnost nije dosegnuo; to je ujedno i njegovo posljednje djelo. Uz 15 filmova, režirao je i verzije svojih i tuđih projekata na neoriginalnim jezicima.

Ostali važniji filmovi: Gusar Pietro (Pietro, der Korsar, 1925); Manon Lescaut (1926); Posljednji valcer (Der Letzte Walzer, 1927); Looping the Loop (1928); Prinčeva velika ljubav (Des jungen Dessauers grosse Liebe, 1933); Tajna Voroncevih (Fürst Woronzeff, 1934).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

ROBISON, Arthur. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/4449>.