LZMK

Filmska enciklopedija

MACKENDRICK, Alexander Filmska traka traži dalje ...

MACKENDRICK, Alexander, brit. redatelj i scenarist (Boston, 1912). Škot, rođen za boravka roditelja u SAD. Pohađao umj. školu u Glasgowu; isprva animator u reklamnim filmovima. Prodavši 1937. jedan scenarij studiju u Pinewoodu, dobiva stalan angažman kao scenarist i redatelj kratkometr. filmova. Od 1939. član je film. jedinice Ministarstva informacija, a potkraj II svj rata rukovodi odjelom za dokum. filmove i film. novosti u rimskom centru sekcije za psihol. rat. Po povratku u Britaniju uključuje se u rad kompanije → Ealing Studios (npr. surađuje na scenarijima filmova Pjesma mrtvim ljubavnicima, 1948, i Plava svjetiljka, 1950, B. Deardena). Već red. debijem, crnohumornim filmom Viskija napretek (Whisky Galore, 1949, i koscenarist) o posljedicama nasukavanja broda punog viskija na šk. otočiću, nameće se — uz R. Hamera — kao vodeći redatelj tzv. → Ealing-komedije. Ugled potvrđuje Čovjekom u bijelom odijelu (The Man in the White Suit, 1951, i koscenarist), dinamičnom satirom kafkijanskog ugođaja (sa A. Guinnessom kao izumiteljem tkanine koja se ne prlja i ne troši). Filmom Gangsterska petorka (The Ladykillers, 1955) — thrillerom u kojem bez pravog sukobljavanja do vrhunca razvija napetost i crnohumorno poigravanje apsurdom — iskazuje sposobnost miješanja često proturječnih stilizacijskih postupaka iz čijeg sraza proizlazi dvojakost njegovih najboljih ostvarenja — naizgled artificijelnih i ekstravagantnih konstrukcija, no slojevite soc., psihol. i ideol. intonacije. Od 1956. u Hollywoodu. Am. prvijenac Slatki miris uspjeha (Sweet Smell of Success, 1957), za njegov opus djelo neočekivane oporosti, defetizma i sarkazma, jedan je od najoštrijih prikaza beskrupuloznosti am. novinarskog miljea, s naglaskom na rasapu etičkih normi. Od 60-ih godina nesklonost komerc. kompromisima (tako napušta režiju ratnog spektakla Topovi s Navarona, 1961 /preuzima je J. L. Thompson/), ali i bolest otežavaju mu rad. Posljednje mu je ostvarenje suptilna komedija Ne pravi valove (Don't Make Waves, 1967) u kojoj vješto prepliće ležernost i pretencioznost, donoseći iza humornih situacija jedak podtekst. Od kraja 60-ih godina dekan je film. odjela na California Institute of Arts.

Ostali filmovi — u Britaniji: Mandy (1952); Maggie (The Maggie/High and Dry, 1953); u SAD: Sammy putuje na jug (Sammy Going South, 1963); Vjetrovi Jamajke (A High Wind in Jamaica, 1965).

N. Paj.


Citiranje:
MACKENDRICK, Alexander. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 7.7.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=3193>.

kratice i simboli