LZMK

Filmska enciklopedija

FABIAN, Françoise Filmska traka traži dalje ...

FABIAN, Françoise (pr. ime Michèle Cortès de Léon y Fabianéra), franc. filmska i kazališna glumica (Hussein-Dey, Alžir, 10. V 1935). Po ocu španjolskoga, po majci poljsko-žid. podrijetla. Udovica J. Beckera. Isprva studira klavir na konzervatoriju u Alžiru, zatim prelazi na pariški konzervatorij i studira glumu, koju usavršava kod R. Simona. Glum. karijeru započinje 1954. u Théâtre de la Madeleine, igrajući uspješno i klas. i moderni repertoar. Na filmu debitira 1955 (Vragoljanka M. Boisronda); proboj među vodeće franc. glumice omogućuje joj tek uspjela epizoda prostitutke u Ljepotici dana (1967) L. Buñuela. Vrhunac njene film. karijere je sljedeća uloga — psihološki iznijansirana interpretacija emancipirane žene koja dovodi u pitanje protagonistove (J.-L. Trintignant) kat. principe — u filmu Noć kod gospođice Maud (1969) É. Rohmera. Crnokosa i bljedoputa, tajanstvene ljepote, otada igra slične uloge, na razmeđi tipa → dobre prijateljice (unoseći u njih pritajenu senzualnost, ozbiljnost i razumijevanje, uvijek pomalo »žrtva« muškarca) i → mondenke (uvijek inteligentne i samostalne): npr. kao žena koja ne uspijeva promijeniti ljubavnika ogrezlog u razvratu u filmu Raphaël ili razvratnik (1971) M. Devillea, kao prijateljica pljačkaša u Pljački na Azurnoj obali (1973) C. Lelouchea ili u dvostrukoj ulozi — kao glumica i lik (žena-samoubojica) koji tumači u Ljubavnicama (F. Leterrier, 1973). Od sredine 70-ih godina nastupa rjeđe; do 1983. odigrala je više od 40 film. uloga, nastupajući i u Italiji.

Ostale važnije uloge: Krojač za dame (J. Boyer, 1956); Till Eulenspiegel (G. Philipe i J. Ivens, 1956); Carev glasnik (C. Gallone, 1956); Pustolovine Benvenuta Cellinija (R. Freda, 1963); Maigret vidi crveno (G. Grangier, 1963); Kradljivac iz Pariza (L. Malle, 1967); Specijalisti (S. Corbucci, 1969); Amerikanac (M. Bozzuffi, 1969); Jeste li zaručnica grčkog mornara ili linijskog pilota? (J. Aurel, 1970); Dozvola za ubijanje (Y. Boisset, 1970); Ljubav poslije podne (É. Rohmer, 1972); Na sastanku s radosnom smrću (J. Buñuel, 1972), Out One: spektar (J. Rivette, 1972); Zdravo, umjetniče (Y. Robert, 1974); Po starim stubama (M. Bolognini, 1976); Madame Claude (J. Jaeckin, 1976); Benvenuta (A. Delvaux, 1983).

Mi. Šr.


Citiranje:
FABIAN, Françoise. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 2.6.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=1579>.

kratice i simboli