WINNER, Michael

traži dalje ...

WINNER, Michael, brit. redatelj, scenarist i producent (London, 30. X 1933 /negdje 1935/). Diplomirao pravo u Cambridgeu. Od 16. godine novinar i film. kritičar, a od sredine 50-ih godina scenarist, asistent redatelja i redatelj na televiziji (BBC); od 1958. u neovisnoj produkciji režira kratkometr. filmove, dok na igranom debitira 1960. Pažnju kritike počinje svraćati sredinom 60-ih godina mješavinom komedije i suspensea (npr. Šaljivci — The Jokers i Nikad ga neću zaboraviti — I’ll Never Forget What’s ’is Name, oba 1967). U njegovoj karijeri, orijentiranoj prema komerc. uspjehu, dominiraju ipak akcioni projekti — slikovno zanimljivi i brza ritma, sa sklonošću prema prizorima brutalnosti. Realizirajući i po 2 filma godišnje (često i kao /ko/producent), s relativno malim budžetima, kao jedan od najplodnijih suvremenih brit. redatelja od 1970. radi i u Hollywoodu. Prvi am. uspjeh postiže originalnom obradbom horrora H. Jamesa Oni koji dolaze noću (The Nightcomers, 1971), u kojoj prikazuje ono što je moglo prethoditi radnji romana, dok najveći ostvaruje krim. filmom Paul Kersey ne oprašta (Death Wish, 1974) prema romanu »dubiozna morala« B. Garfielda, o biznismenu (Ch. Bronson) koji — osvećujući smrt supruge i silovanje kćeri — preuzima uloge gonitelja, suca i izvršitelja te ostaje nekažnjen. Na tragu filma osvete su i nastavci Paul Kersey ne oprašta II/Ponoćni osvetnik (Death Wish II, 1982) i Vječiti osvetnik (Death Wish III, 1985), nakon čega seriju nastavlja J. L. Thompson. Izuzetak u njegovoj karijeri predstavlja festivalski zapažena intimistička komedija s elementima soc. kritičnosti Općenito neslaganje (A Chorus of Disapproval, 1989). Do 1990. režirao je više od 30 cjelovečernjih filmova.

Ostali važniji filmovi: Sistem (The System, 1964); Hannibal Brooks (1968); Igre (Games, 1970); Čovjek zakona (The Lawman, 1970); Chatova zemlja (Chato’s Land, 1972); Škorpion (Scorpio, 1972); Nišanska linija (The Stone Killer, 1973); Won Ton Tonpas koji je spasio Hollywood (Won Ton Ton — The Dog Who Saved Hollywood, 1976); Tragovi ucjene (The Big Sleep, 1978); U potjeri za Stegnerom (Firepower, 1979); Opaka dama (Wicked Lady, 1982); Sastanak sa smrću (Appointment with Death, 1987).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

WINNER, Michael. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/5585>.