VAN DYKE, W. S.

traži dalje ...

VAN DYKE, W. S. (pr. ime Woodbridge-Woody Strong Van Dyke II), am. redatelj (San Diego, California /negdje Seattle, Washington/, 26. III 1889 — Hollywood, 5. II 1943). Već kao dječak uz majku nastupa u vodviljima. Na filmu od 1916. kao jedan od asistenata redatelja u Netrpeljivosti D. W. Griffitha; već od iduće godine režira (kompanija Essanay u Chicagu, potom razne tvrtke, od 1928. MGM) — prosječno 3 filma godišnje. U 20-im godinama specijalizira se za vesterne (npr. B. Jonesa i T. McCoya) i egzotične pustolovine, dok umj. ugled stječe preuzevši od R. J. Flahertyja režiju pustolovne melodrame Bijele sjene (White Shadows in the South Seas, 1928). Prijelomna u njegovoj karijeri je god. 1934. sa 2 zapažena djela: gangsterskim filmom Manhattanska melodrama (Manhattan Melodrama), poznatim i po tome što je gangster Dillinger ubijen po izlasku iz kina u kojem ga je gledao, i Tankim čovjekom (The Thin Man), prvim u popularnoj seriji o detektivu Nicku Charlesu (W. Powell) (režirao je još 3 nastavka: Poslije tankog čovjeka — After the Thin Mann, 1936; Još jedan tanki čovjek — Another Thin Man, 1939; Sjenka tankog čovjeka — Shadow of the Thin Man, 1941). Autor je prvoga zv. filma o → Tarzanu (Tarzan, čovjek-majmun — Tarzan the Ape Man, 1932) i otkrivač J. Weissmullera. Najveći kritičarski uspjeh i 4 nominacije za Oscar (i za najbolji film i režiju) ostvaruje melodramom »u pozadini« čuvenog potresa San Francisco (1936). Iako je važio za tipičnog redatelja melodramâ, te operetâ (npr. Princeza Marietta — Naughty Marietta, 1935; Rose Marie, 1936; Ljubavnici — Sweethearts, 1938 /svi sa J. Mac Donald i N. Eddyjem/), snalazio se i u akcionim žanrovima (npr. Ustani i bori se — Stand up and Fight, 1939). Velik uspjeh postigao je još jednom od najduhovitijih screwball-komedija Kakav divan svijet (It’s Wonderful World, 1939), te hitchcockovskim thrillerom Bijes na nebu (Rage in Heaven, 1941), s motivom ljubavnog trokuta i ljubomorom kao pokretačem radnje. V. ostaje zapamćen kao jedan od najpouzdanijih redatelja klas. Hollywooda, koji — i pored prividne nemarnosti (zvali su ga One Shot Woody, jer je rijetko snimao → repeticije) — u svojoj prerano završenoj karijeri praktično nije znao za promašaj, te kao značajan za karijere mnogih najpoznatijih glumaca (M. Loy, C. Colbert, B. Stanwyck, N. Shearer, M. O’Sullivan, C. Gable, S. Tracy, R. Novarro, J. Stewart, R. Taylor). Režirao je 82 filma i nekoliko serijala.

Ostali važniji filmovi: Ne zaboravi me (Forget-Me-Not, 1922); Nježni ciklon (The Gentle Cyclone, 1926); Poganin (The Pagan, 1929); Trader Horn (1931); Ruke krivca (Guilty Hands, 1931); Kubanska ljubavna pjesma (Cuban Love Song, 1931); Noćno suđenje (Night Court, 1932); Eskim (Eskimo, 1933); Boksač i dama (The Prizefighter and the Lady, 1933); Momak koji se smije (Laughing Boy, 1934); Utočište (Hide-out, 1934); Žena njegovog brata (His Brother’s Wife, 1936); Đavao je mekušac (The Devil Is a Sissy, 1936); Osobno vlasništvo (Personal Property, 1937); Dali su mu pištolj (They Gave Him a Gun, 1937); Rosalie (1938); Marija Antoaneta (Marie Antoinette, 1938); Uzimam ovu ženu (I Take This Woman, 1939); Ponovno te volim (I Love You Again, 1940); Cairo (1941); Oženio sam anđela (I Married an Angel, 1942); Putovanje za Margaret (Journey for Margaret, 1942).

LIT.: R. Cannon, Van Dyke and the Mythical City of Hollywood, Culver City 1948.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

VAN DYKE, W. S.. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 7.5.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/5362>.