TIMOŠENKO, Semjon Aleksejevič

traži dalje ...

TIMOŠENKO, Semjon Aleksejevič, sovj. redatelj, scenarist i teoretičar filma (18. I 1899 —14. XI 1958). Režirati počinje 1925. Poznat postaje djelima o oktobarskoj revoluciji Dvoja oklopna kola (Dva bronevika, 1928), Metež (Mjatež, 1929), Razgovor mrtvih (Zagovor mërtvyh, 1930) i Snajper (1932), komedijama Tri druga (Tri tovarišča, 1935), Nebeski prikradač (Nebesnyj tihohod, 1936) i Opasna igra (Zapasnoj igrok, 1954), od kojih su se neke proslavile pjesmama I. O. Dunajevskog, te žanrom čiji je osnivač — filmovanim koncertima (Koncert na ekranu — Koncert na èkrane, 1940; Pod zvucima dombri — Pod zvuki dombr, 1944). God. 1926. objavio je knjigu Umjetnost filma i montaža (Iskusstvo kino i montaž fil’ma), u kojoj montažu proglašuje najvažnijim film. izražajnim sredstvom, jer ona organizira način gledanja i upravlja gledaočevom pažnjom. »Inženjer filma«, kako T. naziva redatelja, raspolaže sa 15 osnovnih montažnih postupaka (detaljno opisanih), ostvarujući »algebru filma«, ritmički sklop »pokazateljâ kretanja, njegovog karaktera, njegovih bitnih trenutaka, različitih stupnjeva odnosa među delovima i njihovih intenziteta«, gdje tzv. udarna mjesta predstavljaju upravo grupe kadrova koje ispadaju iz općeg ritma. Pisao je i o kazalištu.

Ostali važniji radovi: Što treba znati filmski redateljinženjer filmova (Čto dolžen znat’ kinorežissër — inžener fil’mov, 1929).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

TIMOŠENKO, Semjon Aleksejevič. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/5190>.