STURGES, John

traži dalje ...

STURGES, John (puno ime J. Eliot Sturges), am. redatelj (Oak Park, Illinois, 3. I 1911). Od 1932. asistent u odjelu za kopiranje kompanije RKO, kasnije radi razne poslove; u vrijeme ulaska SAD u II svj. rat je montažer. Voj. službu završava kao kapetan zrakoplovstva; za rata je režirao i montirao oko 45 dokum. i obrazovnih filmova, među njima i vrlo cijenjeni dugometražni Thunderbolt (1945, sa W. Wylerom). Igr. filmove režira od 1946 (do 1949. radi za Columbiju, do 1959. za MGM, kasnije za razne tvrtke); od 1960. povremeno je i producent svojih projekata. Ugled stječe 50-ih godina vesternima, kao — uz A. Manna, D. Davesa i B. Boettichera — najistaknutiji redatelj žanra u tom razdoblju; osobito se ističe zanimljivim inscenacijama bitaka, indijanskih napada, dvoboja i bjegova. Posebno je zapažen njegov vrlo uspjeli tzv. post-vestern Loš dan u Black Rocku (Bad Day at Black Rock, 1955) sa S. Tracyjem u ulozi jednorukog neznanca koji unosi nemir u zabitni provincijski gradić, značajan i po snim. radu u cinemascopeu (W. C. Mellor). U ponešto precijenjenom Obračunu kod O. K. Corrala (Gunfight at the O. K. Corral, 1957) o legendarnom obračunu u Tombstoneu (Arizona) 26. X 1881, sa B. Lancasterom i K. Douglasom kao Wyattom Earpom odn. Docom Hollidayem, otpočinje ciklus vesterna s motivom prijateljstva (u idućim filmovima — nekadašnjega): Zakon prerije (The Law and Jake Wade, 1958) i Posljednji vlak iz Gun Hilla (Last Train from Gun Hill, 1959); u potonjem varira motiv usamljenosti šerifa (K. Douglas) iz filma Točno u podne (F. Zinnemann, 1952). Ogromnu popularnost postigao je njegov film Sedmorica veličanstvenih (The Magnificent Seven, 1960), western-remake Kurosawinih Sedam samuraja (1954), kojim uspješno lansira nekoliko novih zvijezda (Ch. Bronson, J. Coburn, S. McQueen). Od njegovih projekata izvan žanra vesterna pažnju najprije privlači ekranizacija Hemingwayeva djela Starac i more (The Old Man and the Sea, 1957), koja nije u potpunosti ispunila očekivanja, dok se njegovim najuspjelijim filmom 60-ih godina smatra ratna drama Veliki bijeg (The Great Escape, 1963), o bijegu savezničkih zatvorenika iz njem. logora, nagrađena na festivalu u Karlovym Varyma. Nakon toga više nije postizao većih uspjeha. Režirao je (do 1977) 42 cjelovečernja filma, a radio je i za televiziju.

Ostali važniji filmovi: U znaku ovna (The Sign of the Ram, 1948); Hodajući bregovi (The Walking Hills, 1949); Tajanstvena ulica (Mystery Street, 1950); Desni kroše (Right Cross, 1950); Veličanstveni Jenki (The Magnificent Yankee, 1951); Optužnica protiv O’Hare (The People against O’Hara, 1951); Ljubazna gospođa (Kind Lady, 1951); Djevojka u bijelom (The Girl in White, 1952); Opasnost (Jeopardy, 1952); Bijeg iz tvrđave (Escape from Fort Bravo, 1953); Bič (Backlash, 1956); Nikad tako malo (Never So Few, 1959); Opsjednuti ljubavlju (By Love Possessed, 1961); Tri narednika (Sergeants 3, 1962); Tragom velike karavane (The Hallelujah Trail, 1965); Dan revolveraša (Hour of the Gun, 1967); Polarna stanka Zebra (Ice Station Zebra, 1968); Zarobljenici svemira (Marooned, 1969); Joe Kidd (1972); Detektiv McQ (McQ, 1974); Noć orlova (The Eagle Has Landed, 1977).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

STURGES, John. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/4988>.