LZMK

Filmska enciklopedija

STRADLING, Harry Filmska traka traži dalje ...

STRADLING, Harry, am. snimatelj engl. podrijetla (1. IX 1901 — Hollywood, 14. II 1970). Clan A. S. C., otac → Harryja jr. S. Karijeru počinje ranih 20-ih godina u SAD; do 1934. snima uglavnom nezapažene filmove. Njegov dar otkriven je u Francuskoj filmovima Velika igra (1934) i Herojski kermes (1936) J. Feydera, u kojima je očita inspiracija flam. slikarstvom. Nakon toga ističe se u nekoliko značajnih brit. filmova: Vitez bez oklopa (J. Feyder, 1937), Pygmalion (A. Asquith i L. Howard, 1938, sa R. Neameom), Citadela (K. Vidor, 1938) i Krčma Jamajka (A. Hitchcock, 1939, sa B. Knowlesom). Po povratku u SAD postaje jedan od vodećih snimatelja musicala: Gusar (V. Minnelli, 1948), Uskršnja svečanost/Velika parada (Ch. Walters, 1948), Gypsy (M. LeRoy, 1962), Smiješna djevojka (W. Wyler, 1968), Hello Dolly (G. Kelly, 1969), U jasnom danu možeš vidjeti do beskraja/Jedna smiješna ljubav u New Yorku (V. Minnelli, 1970) i dr. Oscarom je nagrađen dvaput: za crno-bijeli film Slika Doriana Graya (A. Lewin, 1945) i za film u boji Moja draga lady (G. Cukor, 1964), gdje se osobito ističe prizor konjskih trka u Ascotu, sav na dominantno bijeloj podlozi. Umro je za snimanja filma Sova i mačkica (H. Ross, 1970), koji je dovršio A. Laszlo. U starijoj dobi povremeno je radio i za televiziju.

Ostali važniji filmovi: Sreća (M. L’Herbier, 1934); Mladost (G. Lacombe, 1934); South Riding (V. Saville, 1937); Oni su znali što žele (G. Kanin, 1940); Sumnja (A. Hitchcock, 1941); Gospodin i gospođa Smith (A. Hitchcock, 1941); Vrag i gospođica Jones (S. Wood, 1941); Nacistički agent (J. Dassin, 1942); Ljudska komedija (C. Brown, 1943); Bal na vodi (G. Sidney, 1944); Pjesma ljubavi (C. Brown, 1947); Grijeh jedne noći (E. Kazan, 1947); Riječi i glazba (N. Taurog, 1948, sa Ch. Rosherom); Dobroga starog ljeta (R. Z. Leonard, 1949); Barkleyjevi s Broadwaya (Ch. Walters, 1949); Tramvaj zvan čežnja (E. Kazan, 1951); Moj sin John (L. McCarey, 1952); Hans Christian Andersen (Ch. Vidor, 1952); Anđeosko lice (O. Preminger, 1952); Lav je na ulicama (R. Walsh, 1953); Vječito žensko (I. Rapper, 1953); Johnny Guitar (N. Ray, 1954); Momci i djevojke (J. L. Mankiewicz, 1955); Helena Trojanska (R. Wise, 1955); Priča o Eddyju Duchinu (G. Sidney, 1955); Lice u gomili (E. Kazan, 1957); Igre u pidžamama (S. Donen i G. Abbott, 1957); Ljubav Marjorie Morningstar (I. Rapper, 1958); Mladi iz Philadelphije (V. Sherman, 1959); Mrak navrh stubišta (De. Mann, 1960); Tko je bila ta dama? (G. Sidney, 1961); Parrish (D. Daves, 1961); Većina od jednog (M. LeRoy, 1961); Zajedničko ljetovanje (Da. Mann, 1962); Kako ubiti svoju ženu? (R. Quine, 1965); Synanon (R. Quine, 1965); Tko se boji Virginije Woolf? (M. Nichols, 1966); Tigrica (A. Hiller, 1966); Hodaj, ne trči (Ch. Walters, 1966).

K. Mik.


Citiranje:
STRADLING, Harry. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 10.7.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=4960>.

kratice i simboli