PAKULA, Alan Jay

traži dalje ...

PAKULA, Alan Jay, am. redatelj i producent (New York, 7. IV 1928). Studirao dramu na sveučilištu Yale. Nakon što je kraće vrijeme radio u odjelu za crt. film kompanije Warner Bros, 1950. prelazi u MGM, a ubrzo potom u Paramount, gdje je asistent redatelja i producenta. God. 1957-68. producent je 7 filmova R. Mulligana, uključujući i velik uspjeh Ubiti pticu rugalicu (1963). Kao redatelj debitira komercijalno uspješnom pričom o prvim seksualnim iskustvima studentice (L. Minnelli) — Nasrtljiva djevojka (The Sterile Cuckoo, 1969). Velik uspjeh i u kritike postiže sljedećim filmom Klute (1971), psihol. thrilierom u čijem su središtu mòre i strahovi prostitutke (J. Fonda), koji je — »urbanom paranojom«, eksploatacijom seksa i morbidnim voajerizmom — znatno utjecao na dalji razvitak tog žanra. Filmom Ubojice i svjedoci (The Parallax View, 1974) zalazi na područje polit. tema, zaokruživši potom Svim predsjednikovim ljudima (Ali the President's Men, 1976) o aferi Watergate, svoju tezu o suvremenom čovjeku kao pojedincu sputanom mehanizmima drž. aparata. Nakon slabije prihvaćenih filmova Dolazi jahač (Comes a Horseman, 1978), Početi iznova (Starting over, 1979) i Kotrljanje (Rollover, 1981), međunar. uspjeh ponovno ostvaruje psihol. dramom Sofijin izbor (Sophie's Choice, 1982) o traumama polj. useljenice (M. Streep) koja je bila svjedok tragičnih zbivanja za II svj. rata, te thrilierom Siročad (Orphans, 1987).

Predstavnik tzv. novog Hollywooda, za njegov opus (sâm je najčešće i producent svojih filmova) karakteristično je kolebanje između komercijalnosti i intelektualizma, ali mu se ne može odreći ozbiljnost u pristupu »gorućim problemima« suvremenoga am. društva. Kao i njegov nekadašnji suradnik Mulligan, i P. je vrlo zapažen po vrsnom radu s glumcima; u njegovim filmovima neke od svojih najboljih interpretacija ostvarili su L. Minnelli, J. Fonda i M. Streep, odn. D. Sutherland, W. Beatty, D. Hoffman, R. Redford i A. Finney, kao i dr.

Ostali filmovi - kao redatelj: Ljubav i patnja, i cijelo to smeće (Love and Pain and the Whole Damn Thing, 1972); Ljubavnik iz snova (Dream Lover, 1986); Vidimo se ujutro (See You in the Morning, 1988).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

PAKULA, Alan Jay. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/3913>.