MORRIS, Oswald-Ossie

traži dalje ...

MORRIS, Oswald-Ossie, brit. snimatelj (Ruislip, 22. XI 1915). Član B.S.C. Na filmu od 1932; od 1938. je asistent snimatelja (s prekidom za rata, kada je pilot RAF-a), npr. u Zelenom svjetlu za opasnost (1946) S. Gilliata i Oliveru Twistu (1948) D. Leana. Samostalno snima od 1950 (kasnije i u SAD), ističući se inovatorskim duhom. Prvi uspjeh postiže filmom Moulin Rouge (J. Huston, 1952); nastojeći boje prilagoditi koloritu slikâ H. Toulouse-Lautreca, koristi dim i maglu te postiže optimalnu mekoću slike — svojevrsni fotogr. impresionizam. U Moby Dicku (J. Huston, 1956) odlučuje se za nezasićene boje, nalazeći poseban postupak kojim povezuje kolor i monokromatsku fakturu slike. U filmu Osvrni se gnjevno (T. Richardson, 1959) rasvjetu koristi na nov način, maksimalno realistično, poštujući izvor svjetla u kadru, a napuštajući efektno stražnje svjetlo i sl.; snima i po izrazito lošem vremenu, što se tada smatralo gotovo neizvodivim. U Zabavljaču (T. Richardson, 1960) miješa 2 snim. stila: dokumentarni (izbor ljepotice) i igranofilmski. Fotografija Lolite (S. Kubrick, 1962) zanimljiva je zbog maksimalno »izgorjele«, nadeksponirane pozadine. Radi postizanja dojma vrućine, u Brdu izgubljenih (S. Lumet, 1965) izvodi brojne eksperimente s vrpcom, ekspozicijom i razvijanjem. Snimajući film Oliver (C. Reed, 1968, nominacija za Oscara) rabi specijalne filtre, kojima postiže i patinu »dickensovskog« Londona i atraktivnost primjerenu musicalu. Za fotografiju u musicalu Guslač na krovu (N. Jewison, 1971) nagrađen je Oscarom. Snima i crt. i lut. filmove.

Ostali važniji filmovi: Zlatni salamander (R. Neame, 1950); Čudak/Pozivnica (R. Neame, 1952); Stanica Termini (V. De Sica, 1953); Gospodin Ripois (R. Clément, 1953); Udri đavola (J. Huston, 1953); Beau Brummell (C. Bernhardt, 1954); Čovjek koji nikad nije postojao (R. Neame, 1956); Zbogom, oružje (Ch. Vidor, 1956, sa Ch. B. Langom); Samo nebo zna, gospodine Allison (J. Huston, 1957); Korijeni neba (J. Huston, 1958); Ključ (C. Reed, 1958); Naš čovjek u Havani (C. Reed, 1959); Topovi s Navarona (J. L. Thompson, 1961); Ispit savjesti (P. Glenville, 1962); Vrag ne spava (L. McCarey, 1962); Žderačica (J. Clayton, 1964); Gospodin Moses (R. Neame, 1965); Život na vrhu (T. Kotcheff, 1965); Špijun koji je došao iz hladnoće (M. Ritt, 1966); Odsjaji u zlatnom oku (J. Huston, 1967); Ukroćena goropadnica (F. Zeffirelli, 1967, sa L. Trasattijem); Zbogom, gospodine Chips (H. Ross, 1969); Scrooge (R. Neame, 1970); Djelić straha (R. C. Sarafian, 1971); Skandali jedne lady (R. Bolt, 1972); Njuškalo (J. L. Mankiewicz, 1972); Čovjek iz Australije (J. Huston, 1973); Čovjek sa zlatnim pištoljem (G. Hamilton, 1974, sa T. Mooreom); Slučaj Odesa (R. Neame, 1974); Čovjek koji je htio postati kralj (J. Huston, 1975); Sedampostotna otopina (H. Ross, 1976); Equus, slijepi konj (S. Lumet, 1977); Čarobnjak (S. Lumet, 1978); Samo mi reci što želiš (S. Lumet, 1980).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

MORRIS, Oswald-Ossie. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/3601>.