LZMK

Filmska enciklopedija

MANCINI, Henry Filmska traka traži dalje ...

MANCINI, Henry, am. skladatelj (Cleveland, Ohio, 16. IV 1924). Studirao klavir, dirigiranje i kompoziciju na Juilliard School of Music u New Yorku; usavršavao se kod M. Castelnuova-Tedesca, E. Křeneka i A. Szendreija. Od 1945. pijanist i aranžer u orkestru G. Millera, 1951—57. kompozitor i aranžer kompanije Universal, potom slobodni stvaralac. Pažnju pobuđuje aranžmanima za 2 muz. filma: Priča o Glennu Milleru (A. Mann, 1954), za koje je nagrađen Oscarom, i Priča o Bennyju Goodmanu (V. Davies, 1956). U prvoj značajnijoj izvornoj film. muzici (Pljačka stoljeća, 1955, J. Pevneyja) polazi od karakteristične teme — songa, koji u toku radnje razrađuje na način lajtmotiva, što postaje bitno obilježje njegova film. stila. Postigavši velik uspjeh glazbom (u stilu modernog jazza) za tv-seriju Peter Gunn iz 1958, započinje dugogodišnju suradnju sa B. Edwardsom te postaje jedan od najtraženijih i najpopularnijih film. skladatelja; vrlo uspješno je surađivao i sa S. Donenom, H. Hawksom i dr. Glavne su mu odlike vještina u kombiniranju orkestralnih boja (s pomoću kojih dočarava ugođaje) i melodijska invencija, osobito u oblikovanju karakterističnih tema i lajtmotiva. Njegova dopadljiva glazba, zasnovana ponekad na elementima jazza, osobito je djelotvorna u komičnim prizorima i stvaranju napetosti. Mnoge njegove melodije ili songovi postali su popularni i izvan film. medija, posebno lajtmotiv filma Ružičasta pantera (B. Edwards, 1964) — jazz-tema izvedena na saksofonu. Oscarom je nagrađen i za gl. song Moon River te cjelokupnu partituru filma Doručak kod Tiffanyja (1961) B. Edwardsa, za naslovni song filma Dani vina i ruža (1962) te za aranžman songova i orkestraciju partiture muz. filma ViktorViktorija (1982) istog redatelja. Radeći i dalje za televiziju, u novije se vrijeme istaknuo partiturom serije Ptice umiru pjevajući D. Dukea iz 1982. Sklada i za anim. filmove. Objavio je više priručnika o pisanju film. muzike.

Ostali važniji filmovi: Dodir zla/Zrno zla (O. Welles, 1958); Zadnji čas (B. Edwards, 1960); Veliki varalica (R. Mulligan, 1961); Operacija Teror (B. Edwards, 1962); Praznici gospodina Hobbsa (H. Koster, 1962); Hatari! (H. Hawks, 1962); Najljepši sport za muškarce (H. Hawks, 1963); Vojnik na kiši (R. Nelson, 1963); Šarada (S. Donen, 1964); Ubojice (D. Siegel, 1964); Pucanj u tami (B. Edwards, 1964); Najveća trka oko svijeta (B. Edwards, 1965); Arabeska (S. Donen, 1966); Što si radio u ratu, tata? (B. Edvards, 1966); Detektiv Gunn (B. Edwards, 1967); Sama u tami (T. Young, 1967); Putovanje udvoje (S. Donen, 1967); Zabava (B. Edwards, 1968); Veselo, veselo (N. Jewison, 1969); Suncokreti (V. De Sica, 1969); Gospodar otoka (T. Gries, 1970); Zavjerenici (M. Ritt, 1970); Špijunka Darling Lily (B. Edwards, 1970); Nikad ne popuštaj (P. Newman, 1971); Noćni posjetilac (L. Benedek, 1971); Surova Oklahoma (S. Kramer, 1973); Strahote bijele zore (Ph. Kaufman, 1974); Povratak Pink Panthern (B. Edwards, 1974); Jednom k'o nijednom (G. Green, 1975); W. C. Fields i ja (A. Hiller, 1976); Inspektor Clouseau u akciji (B. Edwards, 1976); Osveta inspektora Clouseaua (B. Edwards, 1978); Ubojstvo á la carte (T. Kotcheff, 1978); Desetka (B. Edwards, 1979); Pod okriljem noći (A. Hiller, 1980); Sporedni putovi (M. Ritt, 1981); Pasji sinovi (B. Edwards, 1981); Draga mama (F. Perry, 1981); Manage á trois (B. Forbes, 1982); Duboki trag Pink Panthera (B. Edwards, 1982); Prokletstvo Pink Panthera (B. Edwards, 1983); Čovjek koji je volio žene (B. Edwards, 1983); Harry i sin (P. Newman, 1984); Kakva frka (B. Edwards, 1985); To je život! (B. Edwards, 1986); Naslijepo (B. Edwards, 1987); Staklena menažerija (P. Newman, 1987); Suton (B. Edwards, 1988).

Ni. Š.


Citiranje:
MANCINI, Henry. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 15.7.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=3247>.

kratice i simboli