LZMK

Filmska enciklopedija

KACHYŇA, Karel Filmska traka traži dalje ...

KACHYŇA, Karel, čehosl. redatelj (Vyskov, 1. V. 1924). Studirao na visokoj film. školi FAMU u Pragu. Znatne red. sposobnosti iskazuje već u prvom (diplomskom) filmu Razvedravanje (Není stále zarmačeno 1950, suredatelj sa V. Jasným), o Česima koji su naselili sudetska područja napuštena od Nijemaca; autentičnost semidokum. stila u prikazu čovjekove borbe sa sâmim sobom i negostoljubivom prirodom nije se uklapala u tadašnje socrealist. usmjerenje, pa su oba autora dulje vrijeme snimala samo propagandne dokum. filmove. Novu priliku zajedno dobivaju špijunskim filmom Danas sve završava (Dnes večer všechno skončí, 1954). K. pokazuje izrazit afinitet za taj žanr, tada vrlo popularan u ČSSR, a i zrelost u njegovu film. uobličavanju, pa se njegovo samostalno ostvarenje Kralj Šumave (Král Šumavy, 1959) smatra najuspjelijim djelom te orijentacije. Šezdesete godine najznačajnije su razdoblje njegova stvaranja, u kojem se povezuje sa scenaristom Janom Procházkom, s kojim surađuje na desetak vrijednih filmova, među kojima se ističu Živjela republika! (At’ žije republika!, 1965), Kočije za Beč (Kočár do Vidnĕ, 1966) i Noć opatice (Noc nevĕsty, 1967). Potonji, s temom promašene kolektivizacije sela, kao i dalji društvenokritični filmovi Smiješni čovjek (Smĕšný pán, 1969), o žrtvi staljinističkih progona 50-ih godina, i Uho (Ucho, 1970), o strahu ljudi od sistema koji su sami stvorili, donose mu — zbog polit. promjena potkraj 60-ih godina — dosta problema. Zbog toga se 70-ih godina orijentira prvenstveno na filmove za djecu, u kojima uz umijeće režije pokazuje i zamjerno razumijevanje dječje psihologije, pa se tako film Opet skačem preko kaljuže (Už zase skáču přes kaluže, 1970) i u svjetskim razmjerima smatra jednim od vrhunaca te vrste.

Zahvaljujući izuzetnom poznavanju zanata dokazanom u žanrovskim filmovima (prvenstveno špijunskim i dječjim), te autorskom angažmanu (posebice 60-ih godina) u djelima o problemima današnjice i neposredne prošlosti svoje domovine, K. se afirmirao kao jedan od najznačajnijih stvaralaca poratne čehosl. kinematografije.

Ostali važniji filmovi: Izgubljeni trag (Ztracená stopa, 1956); Tada na Božić (Tenkrát o Vánocích, 1958); Praćka (Práče, 1960); Patnja (Trápení, 1961); Vrtoglavica (Závrať, 1962); Nada (Nadĕje, 1963); Visoki zid (Vysoká zed, 1964); Božić s Elizabetom (Vánoce s Alžbĕtou, 1968); Naša luda obitelj (Našá bláznivá rodina, 1969); Tajna velikog pripovjedača (Tajemství velkého vyprářče, 1971); Vlak za stanicu Nebo (Vlak do stanice nebe, 1972); Ljubav (Láska, 1973); Robinsonka (1974); Smrt muhe (Smrt mouchy, 1976); Mala morska vila (Malá morská víla, 1977); Ljetni susreti (Setkání v červenci, 1978); Čekajući kišu (Čekání na dešťe, 1978); Ljubav među kapima kiše (Lásky mezi kapkami dešťe, 1979); Kućica od šećera (Cukrová bouda, 1980); Pozor, vizita! (1981); Medicinske sestre (Sestřičky, 1984).

To. K.


Citiranje:
KACHYŇA, Karel. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 26.5.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=2549>.

kratice i simboli