LZMK

Filmska enciklopedija

DOBAR LOŠI MOMAK Filmska traka traži dalje ...

DOBAR LOŠI MOMAK (prema engl. Good Bad Man; također prema engl. Tough Guy: »grubi, siloviti momak«; u njem der Hartgesottene: »tvrdokoran«), tip u → sustavu zvijezdâ. Gotovo redovito se pojavljuje u žanru → gangsterskog filma, u liku prijestupnika, sirotinjskog podrijetla, koji se zbog neimaštine, pogubna utjecaja okoline, također i zbog nezrelosti, neobrazovanosti, odaje kriminalu, te ubrzo odvažnošću, snagom i dovitljivošću postiže ugled i doživljuje uspon u svijetu podzemlja, a zatim i pad; pred pogibijom često shvati i okaje svoje čine. »Loši«, u nazivu, jest zbog kriminalne djelatnosti, »dobar« zbog djelomične neodgovornosti za počinjene prijestupe, također i zbog naznačene crte plemenitosti, posebno želje da pomogne nezaštićenima; »grub« (tough, u rasprostranjenoj anglosaksonskoj varijanti) zbog agresivna, neuglađena ponašanja, katkad i zamjetljiva ženomrštva, prvi put očitovana u sustavu zvijezda. Tip se javlja u SAD poč. 30-ih godina, kao odraz velike ekon. krize (1929), u gangsterskim filmovima u kojima se taj događaj prikazuje većinom osvrtom na njegove posljedice, ali i s određenom realističnošću koju uvjetuje pojava zv. filma i njemu primjerena težnja ka većem stupnju zbiljskosti. Zbog toga je i gluma ove skupine zvijezdâ realističnija od njegovih prethodnika; tip jest opreka do tada prevladavajućim tipovima: različito od → čovjeka od akcije grčevit je, teže predvidljivih postupaka, od → stranca je nezgrapniji, neposredniji, nepravilnijih crta lica, nižega rasta. Najpopularniji predstavnici tipa su (do 1935) James Cagney, Paul Muni i Edward G. Robinson. Nakon što je u razdoblju nakon New Deala (1935), vraćanjem ekon. stabilnosti, privremeno izgubio na popularnosti, potisnut od optimističnijeg tipa → momka iz susjedstva, ponovno se javlja tokom II svj. rata, u am. crnom filmu, u nešto šablonskijem izdanju, bližeći se tipu čovjeka od akcije ili izgubljenog (Alan Ladd, John Garfield, Burt Lancaster, Richard Widmark, Kirk Douglas). Značajke toga tipa oponašaju se, inače, sve do 70-ih godina, a posebno se zamjećuju u ulogama Lee Marvina.

Podvrsta je tipa, odn. s njim graniči tzv. grubijan (engl. heavy: »negativac«), najčešće kao epizodni lik u gangsterskim, a i dr. akcionim filmovima, većinom kao član bande ili gangsterske družine kojom upravlja »dobar loši momak«. Od njega ga razlikuje veća brutalnost, odsutnost plemenitosti, katkad i potpuna nečovječnost i nedostatak umnih sposobnosti.

LIT.: S. Cavalcanti de Paivi, O gangster no cinema, Rio de Janeiro 1959; E. Patalas, Sozialgeschichte der Stars, Hamburg 1963; W. K. Everson, The Bad Guys, Secaucus 1964; I. Cameron/E. Cameron, The Heavies, London 1969; H. Hossent, Gangster Movies, Gangsters, Hoodlums and Tough Guys, London 1974.

An. Pet.


Citiranje:
DOBAR LOŠI MOMAK. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 11.8.2022. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=1368>.

kratice i simboli