LZMK

Filmska enciklopedija

DI PALMA, Carlo Filmska traka traži dalje ...

DI PALMA, Carlo (pseudonim Charles Brown), tal. snimatelj (Rim, 17. IV 1925). Film. karijeru započinje 1941. kao asistent snimatelja, među ostalim A. Tontija i D. Sale u filmu Opsesija (1942) L. Viscontija, te U. Arate u filmu Rim, otvoreni grad (1945) R. Rossellinija. Samostalnim snimateljem postaje 1954. Isprva snima manje zapažene filmove, ali i u njima dokazuje svoje poznavanje najrazličitijih film. tehnika i nesumnjivo majstorstvo u stvaranju atmosfere (posebno svjetlom); među tim ostvarenjima valja spomenuti Glinenog goluba (1961) G. Montalda. U Crvenoj pustinji (1964) M. Antonionija koristi, kako bi prikazao psih. protivurječnosti junakâ, neobično obojenje okoliša koje ne odgovara svakodnevnom iskustvu; sve je promijenilo boju, pa se tako slikom sugerira potpuna otuđenost pojedinca i međuljudskih odnosa osuđenih na propast u takvom svijetu. Osobita karakteristika fotografije u tom filmu jesu neoštrine koje funkcioniraju kao naznaka psih. raspoloženjâ čovjeka u njemu stranome industrijaliziranom svijetu, a nemaju neku samostalnu, dekorativnu ulogu. U Antonionijevu filmu Povećanje (1966) bojom prikazuje svijet mlade generacije; koristi neobične, pretežno intezivne boje te sudar bojâ koji kod gledanja mora izazvati šok (npr. scena u foto-ateljeu na ljubičastoj papirnatoj podlozi). U takvom rasporedu kadrovi crno-bijele fotografije ubojstva u parku djeluju još zagonetnije. Brancaleoneova vojska (1966) M. Monicellija je film u kojem svjetlo poprima obilježja formalne igre, ali toliko profinjene da nije izgubljena veza sa sadržajem; mnogobrojni filtri umjereno su primijenjeni.

D. se okušao i kao redatelj — npr. Lupežica Tereza (Teresa la ladra, 1973) i Demon autostopa (Qui comincia l'avventura, 1975), od kojih je snimio samo drugi.

Ostali važniji filmovi: Duga noć 1943. (F. Vancini, 1960); Ubojica (E. Petri, 1961); Lavovi na suncu (V. Caprioli, 1961); Omicron (U. Gregoretti, 1963); Liolà (A. Blasetti, 1964, susnimatelj sa T. Delli Collijem i L. Barbonijem); Pitanje časti (L. Zampa, 1966, susnimatelj sa L. Trasattijem); Oženio sam te iz radosti (L. Salce, 1967); Pojas nevinosti (P. Festa Campanile, 1968); Djevojka s pištoljem (M. Monicelli, 1968); Ljubavni sastanak (S. Lumet, 1969); Drama ljubomore (E. Scola, 1970); Prva spokojna noć (V. Zurlini, 1972); Tragedija smiješnog čovjeka (B. Bertolucci, 1981); Identifikacija jedne žene (M. Antonioni, 1982); Povratak crnog pastuha (R. Dalva, 1983).

K. Mik.


Citiranje:
DI PALMA, Carlo. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 11.8.2022. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=1351>.

kratice i simboli