DE PALMA, Brian

traži dalje ...

DE PALMA, Brian, am. redatelj i scenarist (Philadelphia, 1941). Sin liječnika-ortopeda. Već kao student newyorškog sveučilišta Columbia bavi se film. amaterizmom. U profesionalnu kinematografiju uključuje se kao autor dokum. filmova. Igr. filmove režira od 1967, iako mu prvi — Svadbena zabava (The Wedding Party) — pred javnost izlazi tek 1969; za većinu svojih filmova D. je sam pisao scenarije ili bio koscenarist. U prvu garnituru am. redatelja probija se sredinom 70-ih godina, stekavši ugled autora relativno jeftinih, efektnih i komerc. horror-filmova i thrillera, potonjih pod neskrivenim utjecajem djela A. Hitchcocka: Sestre (Sisters, 1973) Psiha, a Opsesija (Obsession, 1976), priča o čovjeku srednjih godina koji u nepoznatoj djevojci vidi davno ubijenu suprugu, i sadržajno Vrtoglavice; Fantom iz raja (Phantom of the Paradise, 1974) je thriller čija se radnja uglavnom odvija u kazalištu koje izvodi rock-opere; Carrie (1976), ekranizacija istoimenog romana S. Kinga, govori o parapsihol. moćima seksualno i socijalno frustrirane djevojke (S. Spacek); Furija (The Fury, 1978) fantazmagorična je priča na razmeđi strave i fantastike; Obučena da ubija (Dressed to Kill, 1980) psihološki je thriller o psihijatru (M. Caine) koji, prerušen u ženu, ubija svoje pacijentice. Redatelj čistoga ali eklektičkog stila, D. je — uz J. Carpentera — najistaknutiji predstavnik novoga am. filma strave.

Ostali filmovi: Ubojstvo à la Mod (Murder à la Mod, 1968); Pozdravi (Greetings, 1968); Dioniz 69 (Dionysus in '69, 1970, 1968. snimljena kaz. predstava u korežiji sa R. Fioreom i B. Rubinom); Zdravo, mama! (Hi Mom!, 1970); Upoznaj svog zeca (Get to Know Your Rabbit, 1972); Kućno kino (Home Movies, 1979); Pucanj nije brisan (Blow Out, 1981); Lice s ožiljkom (Scarface, 1983); Body Double (1984).

LIT.: R. Nepoti, Brian De Palma, Firenze 1982.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

DE PALMA, Brian. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 1.5.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/1287>.