LZMK

Filmska enciklopedija

DALÍ, Salvador Filmska traka traži dalje ...

DALÍ, Salvador, španj. slikar (Figueras, 11. III 1904 — Figueras, 23. I 1989). Katalonac. Najglasovitiji izdanak franc. nadrealizma iz njegova ranog, najrevolucionarnijeg razdoblja; poznat po svojoj ekscentričnosti i samoreklamerstvu. Nevelik, ali značajan prinos film. umjetnosti (kao redatelj, scenarist, scenograf i kostimograf) dao je uglavnom u poč. svoje umj. karijere. God. 1928. ostvaruje, zajedno sa zemljakom L. Buñuelom, film Andaluzijski pas (Un chien andalou), svojevrstan manifest nadrealizma; nizom slobodnih, iracionalnih slikovnih asocijacija, žestinom međuljudskih odnosa i glum. igre film pokušava dočarati tjeskobu koju, po nadrealistima, predstavlja suvremeni svijet. U Zlatnom dobu (1930) L. Buñuela D. je koscenarist; film je oštra osuda vrijednosti građanskog društva, dvoličnosti njegova morala i religije, kao i apologija od svega jače ljubavi (l'amour fou nadrealistâ). Nakon toga, D. dugo ne surađuje na film. projektima; u svojim spisima (Tajni život S. D.-a — La vie secrète de S. D., Skica za kritičku povijest filma — Abrégé d'une histoire critique du cinéma i dr.) čak odriče filmu kao mediju svaku vrijednost.

Filmu se ipak vraća 1945, radeći scenografiju za scenu sna u filmu Opsjednut A. Hitchcocka. Posljednji njegov doprinos profesionalnoj kinematografiji jest kostimografija za film Don Juan Tenorio (1952) A. Perle; od tada samo amaterski snima kratke nadrealist. filmove, među kojima je najvredniji onaj nadahnut Vermeerovom slikom Čipkarica.

Mi. Šr.


Citiranje:
DALÍ, Salvador. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 26.5.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=1184>.

kratice i simboli