LZMK

Filmska enciklopedija

ALTON, John Filmska traka traži dalje ...

ALTON, John, am. snimatelj madž. podrijetla (5. X 1901). Član A. S. C. Od 1924. tehničar u laboratorijima MGM-a; kao snimatelj počinje raditi za Paramount 1928. Poslije odlazi u Španjolsku gdje djeluje kao scenarist, redatelj i snimatelj. Boraveći u Argentini, utemeljio je 1931. film. studije; ondje je 1937. nagrađen nacionalnom nagradom za najbolju fotografiju godine. U Hollywood se vraća iste 1937. godine, i od tada djeluje isključivo kao snimatelj. Snimio je oko 70 filmova. Premda se općenito njegovim najboljim ostvarenjem smatra Svadbeni ručak (1956) R. Brooksa, najznačajniji film u njegovu opusu ipak je Amerikanac u Parizu (1951) V. Minnellija za koji je nagrađen Oscarom; taj je film izrazit primjer utjecaja slikarstva na film. fotografiju, osobito na boje (A. ostvaruje stiliziran prostor, nadahnjujući se slikarskim djelima Toulouse-Lautreca, Utrilloa, Renoira i Dufyja). Za Minnellija je snimio još nekoliko filmova, među kojima važnije mjesto zauzima Čaj i simpatija (1956). Objavio je stručne knjige Slikanje svjetlom (Painting with Light) i Fotografija i rasvjeta općenito (Photography and Lighting in General).

Ostali važniji filmovi: Policajci (A. Mann, 1947); Koračao je noću (A. L. Werker, 1948); Otac mlade (V. Minnelli, 1950); Ljubav na bojištu (R. Brooks, 1953); Čajana na augustovskoj mjesečini (Da. Mann, 1956); Svjedok optužbe (B. Wilder, 1957); Braća Karamazovi (R. Brooks, 1958); Goli i mrtvi (R. Walsh, 1958); Elmer Gantry, šarlatan (R. Brooks, 1960).

K. Mik.


Citiranje:
ALTON, John. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 4.6.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=107>.

kratice i simboli