COMENCINI, Luigi

traži dalje ...

COMENCINI, Luigi, tal. filmski i televizijski redatelj (Salò, 8. VI 1916). Za vrijeme studija arhitekture u Milanu, C. je — kao veliki ljubitelj filma — sa A. Lattuadom i M. Ferrarijem među osnivačima milanske Talijanske kinoteke. Poslije rata postaje film. kritičar listova »Avanti i »Tempo«. Filmski mu je prvijenac dokum. film Mališani u gradu (Bambini in città, 1946), a već prvi dugometr. igrani Zabranjeno krasti (Proibito rubare, 1947) uvrštava ga u maticu neorealist. pokreta, ali bez neke izrazitije autorske prepoznatljivosti. Zapaženi su mu bili filmovi o prostituciji, Spušteni kapci (Persiane chiuse, 1951) i Trgovina bijelim robljem (La tratta delle bianche, 1952), u kojima ga više zanimaju karakteri i njihovi odnosi nego soc. pozadina zbivanja. Veliki komerc. uspjeh postigao je filmovima Kruh, ljubav i fantazija (Pane, amore e fantasia, 1953) i Kruh, ljubav i ljubomora (Pane, amore e gelosia, 1954); to je pokušaj stvaranja popularnog filma s tipičnim likovima, poput žandarmerijskog podoficira (V. De Sica), temperamentne pučke ljepotice (G. Lollobrigida), prevarena muža itd., i o njihovim pretežno komičnim doživljajima koji se prate u nastavcima. Svi kućama (Tutti a casa, 1960) predstavlja tragikomičan pogled na rasulo tal. vojske nakon kapitulacije. Sklonost prema erotizmu C. je pokazao slobodnom adaptacijom Casanovinih memoara (Mladi Casanova — Infanzia, vocazione e prime esperienze di Giacomo Casanova Veneziano, 1969). Koncem 60-ih godina C. usredotočuje svoju aktivnost prema televiziji i tako nastaje serija Pinocchio (1971) u šest nastavaka. U velikom broju filmova koje je režirao, C. se javlja i kao koscenarist, a u tom svojstvu surađuje i u djelima dr. redateljâ, npr. M. Soldatija. P. Germija i A. Lattuade; tako se u vrlo uspjelom Ubojstvu iz ljubavi (Delitto d'amore, 1974) predstavlja proleterskom melodramom, uz variranje ekoloških i društv. tema naglašenih kroz razlike tal. sjevera i juga. Do 1982. snimio je 33 cjelovečernja igr. filma. Režirao je i tv-seriju o G. Verdiju.

Ostali važniji filmovi: Heidi (1953, u Švicarskoj); Ljepotica iz Rima (La bella di Roma, 1955); Prozori prema luna-parku (La finestra sul Luna Park, 1957); Muževi u gradu (Mariti in città, 1958); S tigra na konja (A cavallo della tigre, 1961); Bubeova djevojka (La ragazza di Bube, 1963); Tri ljubavne noći (omnibus, epizoda Braćo, činite dobro — Fatebenefratelli, 1964); Drug Don Camillo (Il compagno Don Camillo, 1965); Neshvaćen (Incompreso, 1967); Igra karata (Lo scopone scientifico, 1972); Bože, kako sam nisko pala (Mio Dio, come sono caduta in basso, 1974); Žena nedjelje (La donna della domenica, 1976); Između muža i žene (Fra moglie e marito, 1977); Mačak (Il gatto, 1978); Veliko zakrčenje (L'ingorgo, una storia impossibile, 1978); Okreni se, Eugenio (Voltati, Eugenio, 1979); Potraži si Isusa (Cercassi Gesù, 1982).

LIT.: J. A. Gili, Luigi Comencini, Paris 1981.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

COMENCINI, Luigi. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/1030>.