ŚCIBOR-RYLSKI, Aleksander

traži dalje ...

ŚCIBOR-RYLSKI, Aleksander, polj. redatelj, scenarist i književnik (Grudziąḑz, 16. III 1928 — Varšava, travanj 1983). Diplomirao (1950) polonistiku u Varšavi. Isprva se bavi grafikom i novinarstvom. U dodir s filmom dolazi poč. 50-ih godina kao scenarist dokum. projekata. Ubrzo se afirmira kao pisac romana o problemima suvremenog života u kojima je vidljiva i njegova bogata vizualna imaginacija. To ga ponovno dovodi na film — kao scenarista suvremenog thrillera s polit. pozadinom Sjena (1956) J. Kawalerowicza; taj uspjeh svrstava ga među vodeće polj. scenariste. Trend povjeravanja režije scenaristima — posljedica ocjene društveno-polit. autoritetâ da redatelji iznevjeravaju scenar. predloške — omogućuje mu red. debi psihol. studijom bračnog trokuta Njihova svakodnevica (Ich dzień powszedni, 1963). No ni taj, a ni ostali njegovi filmovi nisu dostigli veći umj. i(li) komerc. uspjeh, pa je scenaristika najzaslužnija za njegov ugled i u međunar. razmjerima (posebno Pepeo, 1965, te Čovjek od mramora, 1976, i Čovjek od željeza, 1981, A. Wajde).

Ostali važniji filmovi — kao scenarist: Posljednji pucanj (J. Rybkowski, 1958); Crna krila (Cz. i E. Petelski, 1963); Gnijezdo (J. Rybkowski, 1974); kao redatelj: Kasno popodne (Późne popołudnie, 1964); Sutra Meksiko (Jutro Meksyk, 1965); Ubojica ostavlja trag (Morderca zostawia ślad, 1967); Odjek prošlosti (Wilcze echa, 1968); Susjedi (Sąsiedzi, 1969); Dagny (1976, sa H. Sandøyom /koprodukcija s Norveškom/).

To. K.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

ŚCIBOR-RYLSKI, Aleksander. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 1.6.2025. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/scibor-rylski-aleksander>.