RUTTMANN, Walter

traži dalje ...

RUTTMANN, Walter, njem. redatelj (Frankfurt a/M, 28. XII 1887 — 15. VII 1941). Studirao arhitekturu u Zürichu i slikarstvo u Berlinu. Jedan od utemeljitelja njem. eksperimentalnog filma, kao učenik V. Eggelinga isprva eksperimentira s tzv. pokretnim geometrijskim oblicima. Njegov prvi film Zvučni val (Die tönnende Welle, 1921) jedan je od prvih pokušaja zv. filma. U sljedećem eksperimentu Opus I-IV (1921-25) pokušao je — s pomoću ritmičkog »disharmoničnoga montažnog niza« jedva zamjetljivih oblika koji podsjećaju na rendgenske snimke — stvoriti »vizualnu glazbu« koja je znatno utjecala na niz dr. avangardista. Potom je za I dio Nibelunga (1924) F. Langa realizirao sablasnu sekvencu sna (Der Falkentraum), a 1926. surađivao sa L. Reiniger na Pustolovinama princa Ahmeda, prvomu cjelovečernjemu anim. filmu. Njegovo najznamenitije djelo je Berlinsimfonija velegrada (Berlin — Die Symphonie einer Grosstadt, 1927), s fotografijom R. Baberskea i muzikom E. Meisela, prema sporovima koji još uvijek traju — za neke dokum. a za druge eksp. film. U stvari, to je »eksperimentalni dokumentarni film« o »Berlinu od zore do ponoći«; koristeći iskustva D. Vertova i njegova kino-oka, kao i mjestimice S. M. Ejzenštejna (montaža atrakcijâ), stvorio je ritmički i vizualno impresivni film. zapis o životu velegrada; pojedine sekvence (automobili, tramvaji, tračnice, hodanje ljudi itd.) kao zaokružene ritmičke cjeline nerijetko trpe usporedbu s kadencama iz najuspjelijih avangardnih glazb. ostvarenja; iako je naglasak bio više na ritmičko-vizualnoj komponenti no na prikazu života i traganju za nekom transcendirajućom idejom, film je ostvario golem uspjeh i inicirao čitav niz po njemu nazvanih simfonija velegrada. Nakon svoga prvoga zv. filma Melodija svijeta (Melodie der Welt, 1928) realizira svoj najradikalniji eksperiment — film Svršetak tjedna (Wochenende, 1931), zapravo montažu samoga zv. zapisa na »praznoj vrpci« (bez slikâ). U Italiji se okušao i na igr. filmu (Čelik — Acciaio, 1933 /prema scenariju L. Pirandella/). Od tada se posve posvetio dokum. filmu. Iako lijeve polit. inklinacije, pomaže L. Riefenstahl u filmu Trijumf volje (1935) — u sceni Hitlerova »mesijanskog« spuštanja s neba »da spasi njemački narod«. Postupno svojim djelovanjem postaje zagovornik nacionalsocijalizma, pa za nacističku propagandu snima film o njem. vojsci Njemački tenkovi (Deutsche Panzer, 1940). Snimajući na fronti propagandnu Pobjedu na Istoku (Sieg im Osten, 1941) pogiba za jedne protuofenzive sovj. armije.

Vr. V.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

RUTTMANN, Walter. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 2.4.2025. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/ruttmann-walter>.