OBALA BJELOKOSTI

traži dalje ...

OBALA BJELOKOSTI. Bivša franc. kolonija, tog statusa oslobodila se 1960, ali je s nekadašnjom metropolom nastavila održavati tijesne veze. Kao ni u dr. novonastalim državama afr. crnaca, ni u Obali Bjelokosti ne postoji jedinstvena etnička i jezična struktura (oko 60 plemenskih zajednica), što je s jedne strane otežavalo razvitak filma i televizije (koja se prva počela rasprostranjivati). Površinom veća od SFRJ, ali sa svega oko 5 milijuna stanovnika i 80 kinematografa, O. ima čak 80% nepismenih što s druge strane pogoduje rasprostranjivanju »usmenih« medija kakvi su film i televizija.

Prvi igr. film »Korogo« (1964) režirao je Georges Keïta prema tradic. bajci; takva folklorna tematika vrlo je česta u opsegom skromnoj produkciji kinematografije Obale Bjelokosti. Društvenokritičkim djelima ističu se Bassori Timité (»Žena s nožem«, 1968, o klasi malograđanskih skorojevića koji surađuju s bivšim kolonijalnim gospodarima), naturalizirani Gvinejac Henri Duparc, školovan u Beogradu i na pariškom IDHEC-u (»Mouna«, 1969, o umjetniku kojeg izrabljuje bogati trgovac; »Obitelj«, 1972, o migracijama iz sela u gradove; »Divlja trava«, 1978, o ulozi žene u afr. društvu te o zloupotrebi rodbinskih veza), te Désiré Ecaré, također pariški đak, vrstan stilist sklon intelektualizmu i urbanoj tematici (»Za nas dvoje, Francuska!«, 1970 /s podnaslovom »Crna ženo, gola ženo!« prema poemi L. S. Senghora/, satira koja se ruga »očinskoj« franc. kulturi i ironizira zemljake kojima je najveća želja da ožene Francuskinje). Drugu generaciju redatelja predstavljaju Gnoan M'Bala (»Šešir«, 1976, koji ironizira /na temu prevarenog muža/ ekscese u emancipaciji afr. gradske žene) i N'Dabian Vodio (»Zov mujezina«, 1972, s temom prostitucije, krađe i umorstva; »Licejka«, 1975, o djevojci pred pobačajem). Poč. 80-ih godina javljaju se Jean-Louis Koula (»Adja Tio«, 1980, pohvala suvremenom zakonodavstvu i medicini), Fadiga Kramo Lancine (»Djeli«, 1981, o problemu kastinstva) i Moussa Dosso (»Zadana riječ«, 1982, o ukorijenjenom običaju braka na silu), dok sredinom 80-ih godina karijere otpočinju Yo Kozolowa i Kitia Touré. Općenite su značajke kinematografije Obale Bjelokosti odsustvo svake komercijalnosti (gotovo nebriga prema najširoj publici) te pažnja koju autori poklanjaju film. izrazu.

R. Sr.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

OBALA BJELOKOSTI. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 1.4.2025. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/obala-bjelokosti>.