MOTION PICTURES PATENT COMPANY

traži dalje ...

MOTION PICTURES PATENT COMPANY, akr. MPPC, am. filmski trust sa sjedištem u New Yorku, nastao potkraj 1908 — u razdoblju nagloga početnog razvitka am. filmske industrije — ujedinjenjem 7 vodećih proizvođača filmova i film. opreme (Edison, Biograph, Vitagraph, Essanay, Selig, Lubin i Kalem), radi zaštite zajedničkih interesa i monopolizacije tržišta. Moćnom udruženju pridružuju se potom i distributer George Kleine te franc. kompanije Pathé, Méliès i Gaumont (koje u SAD imaju znatne komerc. interese). MPPC ubrzo udružuje sve pojedinačne film. izume i odlučuje ih pripisati autoritativnom Th. A. Edisonu (ubrzo postaje poznat kao »Edisonov trust«), a potom prisvaja pravo po kojem nitko izvan njega u SAD ne smije proizvoditi, distribuirati ni prikazivati filmove. Udruženje uspostavlja i jedinstven cjenik za kamere, projektore i svu dr. opremu zaštićenu svojim patentima, a 1910. osniva i General Film Company za distribuciju filmova (isključivo u ovlaštenim kino-dvoranama). Snažan pritisak i kampanja MPPC-ja iz film. posla ubrzo istiskuju preostale konkurente, a održava se jedino The Greater New York Rental Company W. Foxa. Kao vlasnik lanca najvažnijih newyorških kina, on protiv trusta pokreće sudski spor (jedan od najčuvenijih i najsudbonosnijih u povijesti am. filma) koji će kasnijih godina biti ključan u općoj antitrustovskoj kampanji i konačnoj propasti MPPC-ja. Udruženju teškoće stvaraju i sve brojniji neovisni producenti, koji mu i javno i potajno konkuriraju dugometražnim (u SAD tada još nerasprostranjenim) i kvalitetnijim filmovima. Žestinu sukoba oslikava i to što jedan od direktora MPPC-ja, Jeremiah J. Kennedy (iz Biographa), postaje glasovit po organiziranju prave »špijunske mreže« za otkrivanje, progon pa i sabotaže u redovima konkurenata. Ipak, umjesto da budu uništena, mnogobrojna manja udruženja prikazivača i producenata kroz otpor trustu jačaju, a neka čak sele u Evropu ili u Californiju. Upravo pokušaj monopolizacije film. industrije koju provodi MPPC dovodi do jačanja produkcije na am. Zapadnoj obali a Hollywood postaje novo (kasnije i jedino) film. središte SAD (pa i čitavog svijeta). Kao izravna posljedica Foxovih tužbi i antitrustovskih zakona, 1913. počinju temeljita sudska preispitivanja legalnosti i ustavnosti djelovanja trusta; moć i utjecaj MPPC-ja počinju gotovo trenutno opadati, iako je formalno nezakonitim proglašen tek 1917. U tom se razdoblju dezintegriraju svi njegovi članovi (samo Vitagraph opstaje i nakon I svj. rata).

Očigledno, monopolističke ambicije MPPC-ja bile su izrazito neprimjerene okolnostima »prvobitne akumulacije« u film. industriji SAD. Njegov slučaj pred film. povjesničare stavlja gotovo nerazrješivu spekulaciju i dilemu: kakve bi bile razvojne linije američkoga (pa i svjetskog) filma da pokušaj monopola nije produkciju s am. Istočne obale preselio na Zapadnu te tako stvorio uvjete za nastanak → Hollywooda.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

MOTION PICTURES PATENT COMPANY. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 21.11.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/motion-pictures-patent-company>.