MANN, Anthony

traži dalje ...

MANN, Anthony (pr. ime Emil Anton Bundsmann), am. redatelj (San Diego, California, 30. VI 1906 — Zap. Berlin, 29. IV 1967). Nakon srednje škole član je jedne kaz. družine u newyorškom Greenwich Villageu. Poč. 30-ih godina kaz. redatelj, a od 1938. »lovac na talente« i supervizor pokusnih snimanja (npr. Prohujalo s vihorom, 1939, V. Fleminga i Rebecca, 1940, A. Hitchcocka) u tvrtki D. O. Selznicka. Prešavši u Paramount, sada kao Anthony Mann, pomoćnik je redatelja (npr. u Sullivanovim putovanjima, 1941, P. Sturgesa). Režira od 1942 (Doktor Broadway — Dr Broadway), do kraja desetljeća uglavnom manje značajne filmove za RKO i Republic. Njegov prvi visokobudžetni projekt je Universalov Winchester 73 (1950), isprva namijenjen F. Langu, kojim započinje seriju vrhunskih vesterna 50-ih godina. Iskazuje se smislom za dinamičnu naraciju i osjećajem za karakterizaciju likova te rafiniranim i funkcionalnim korištenjem krajolikâ (hučne vode, gromade stijenja i šume /suprotno pustinjama i ravnicama J. Forda, od kojeg se razlikuje i mobilnošću kamere te naturalističnijim prikazom nasilja/). Junaci su mu stvarniji od uobičajenih stereotipova žanra — ljudi s manama i sumnjama, često neurotični ili cinični, u sukobu sa svojim najbližima (motivi prijateljstva ali i osvete, odnosa između braće te očeva i sinova). Najuspješnije surađuje sa scenaristom B. Chaseom te s glumcem J. Stewartom, protagonistom 8 njegovih filmova (od toga 5 vesterna), počevši od Winchestera 73, priče o »odiseji« jedne puške. I ostala 4 ubrajaju se u klasiku žanra: Na okuci rijeke (Bend of the River, 1952), čija je pozadina sukob farmerâ i rudarâ; Gola ostruga (The Naked Spur, 1952), priča o lovcu na ucjene; Daleka zemlja (The Far Country, 1955) o dvojici prijatelja koji na Aljasku gone krdo stoke za izgladnjele rudare; Čovjek iz Laramieja (The Man from Laramie, 1955) o čovjeku koji nastoji razjasniti i osvetiti bratovu smrt. Osim filmova sa Stewartom, M. je režirao još 3 vrhunska vesterna: Posljednji graničar (The Last Frontier, 1955), s trokutom koji čine traper, ambiciozni a nesposobni oficir i njegova nesretna supruga; Metalna zvijezda (The Tin Star, 1957) u kojem iskusni zapadnjak (H. Fonda) podučava mladog šerifa (A. Perkins); Čovjek sa Zapada (Man of the West, 1958), djelo depresivnog ugođaja o sukobu dvojice nekadašnjih odmetnika-partnera (G. Cooper i L. J. Cobb). S uspjehom se okušao i u dr. žanrovima; ističu se: nostalgični muzičko-biografski film Priča o Glennu Milleru (The Glenn Miller Story, 1954); ratni film Ljudi u ratu (Men in War, 1957) o jednoj am. patroli izgubljenoj u Koreji; ekranizacija istoimenog djela E. Caldwella Mala božja njiva (God's Little Acre, 1958) o farmeru koji zapušta zemlju tražeći zlato; pov. spektakl El Cid (1961), epsko djelo o legendarnom španj. junaku iz borbi protiv Maura u XI st. Nakon neuspjeha (gubitak od 18 milijuna dolara) pseudohist. spektakla Pad Rimskog Carstva (The Fall of the Roman Empire, 1964) karijera mu opada. God. 1960. napustio je režiju pov. spektakla Spartak (uspješno ga je zamijenio S. Kubrick). Umro je za snimanja špijunskog filma Fićfirić u aspiku (A Dandy in Aspic, 1968), koji je dovršio jedan od gl. glumaca — L. Harvey.

Ostali filmovi: Mjesečina u Havani (Moonlight in Havana, 1942); Ničija draga (Nobody's Darling, 1943); Moja najbolja djevojka (My Best Gal, 1944); Stranci u noći (Strangers in the Night, 1944); Veliki Flammarion (The Great Flammarion, 1945); Hrabrost u 2 (Two O'Clock Courage, 1945); Opjevaj povratak kući (Sing Your Way Home, 1945); Neobično utjelovljenje (Strange Impersonation, 1946); Bambus i plavuša (The Bamboo Blonde, 1946); Očajnik (Desperate, 1947, i koautor priče); Lažno optužen (Railroaded, 1947); Policajci (T-Men, 1947); Ćorav posao (Raw Deal, 1948); Crna knjiga (The Black Book/Reign of Terror, 1949); Pogranični incident (Border Incident, 1949); Sporedne ulice (Side Street, 1949); Đavolova vrata (Devil's Doorway, 1950); Bijesni (Furies, 1950); Visoka meta (The Tall Target, 1951); Olujni zaljev/Nemirni zaljev (Thunder Bay, 1953); Strateška zračna komanda (Strategic Air Command, 1955); Serenada (Serenade, 1956); Cimarron (1960); Heroji Telemarka (The Heroes of Telemark, 1966).

LIT.: J. C. Missiaen, Anthony Mann, Paris 1964: J. Kitses, Horizons West, Bloomington 1969.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

MANN, Anthony. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 21.11.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/mann-anthony>.