CAVANI, Liliana
traži dalje ...CAVANI, Liliana, tal. redateljica (Carpi, 12. I 1936). Diplomirala lingvistiku na sveučilištu u Bologni, a kasnije i režiju na Centro Sperimentale u Rimu. Okušala se najprije na radiju 1962, a zatim je (1962—65) za televiziju režirala 7 filmova uglavnom polit. tematike. Prvi dugometr. film Franjo Asiški (Francesco d'Assisi) režirala je 1966, no film je prikazan tek 1972; idućim filmom Galileo (1968) nastavlja sklonost prema biografskim filmovima o znamenitim Talijanima. Međunarodnu red. reputaciju stječe Ljudožderima (I canibali, 1970). Iduće godine u filmu Gošća (L'ospite) zaokupljena je problemom neprilagođene žene, što uz politiku postaje njezinom tematskom opsesijom. Noćni portir (Portiere di notte, 1974) donosi joj najširu popularnost; u tom filmu o susretu bivše logorašice i bivšega nacističkog logorskog oficira u Beču 50-ih godina, koji nastavljaju svoju uništavajuću sado-mazohističku vezu, osjeća se estetsko nasljeđe njem. filmskog ekspresionizma. Slijedi film S onu stranu dobra i zla (Al di là del bene e del male, 1977), o utjecaju odnosa s avanturistkinjom nekonvencionalnog svjetonazora Lou Salomé na njem. filozofa Friedricha Nietzschea, koji s feminističkih pozicija tretira pobunu protiv vladajućeg morala. Glasoviti roman tal. književnika Curzija Malapartea Koža poslužio joj je kao predložak za istoimeni film (La pelle, 1980); ratni kaos, 1943—44, kada am. vojska zauzima juž. Italiju, poprište je prizora seksualnosti, što je od Noćnog portira prešlo u naglašenu redateljičinu maniru.
Ostali filmovi: Milarepa (1974); Onkraj vrata (Oltre la porta, 1982).
LIT.: C. Tiso, Liliana Cavani, Firenze 1975.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.
CAVANI, Liliana. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 24.11.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/cavani-liliana>.