AROMARAMA

traži dalje ...

AROMARAMA, način prikazivanja filma uz širenje sintetičkih mirisa istodobno sa zbivanjima na platnu; javlja se kao odgovor Hollywooda na nagli prodor televizije. Izumitelj aromarame je Ch. Weiss, a prvi na taj način prikazani film je dokumentarni Iza Kineskog zida (1959). Gotovo istodobno pojavljuje se i smell-o-vision, postupak koji je uveo producent M. Todd u thrilleru Miris misterije (1960) J. Cardiffa; miris je ubrizgavan pod svako sjedište, dok je kod aromarame raspršivan putem zračne klimatizacije. Glavni teh. nedostatak oba načina bila je nemogućnost da se ukloni jedan miris, prije no što će se raspršiti sljedeći. Zbog toga su oba projekta ubrzo napuštena.

Ideja o puštanju mirisa u gledalište prvi je put primijenjena u jednome londonskom kazalištu još u XIX st.; u vezi s filmom to se prvi put pokušalo 1906. u jednom kinu u Pennsylvaniji, a 1929. u nekim su am. kinima raspršivani posebni mirisi uz rane zv. filmove Doba jorgovana (G. Fitzmaurice, 1928) i Hollywoodska revija 1929. (Ch. F. Reisner, 1929).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

AROMARAMA. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 20.7.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/aromarama>.