ALEA, Tomás Gutiérrez

traži dalje ...

ALEA, Tomás Gutiérrez, kub. scenarist i redatelj (Havana, 12. XII 1928). Već kao student amaterski se bavi filmom; uspjeh njegova kratkometr. filma Svakodnevna zbrka (Una confusión cotidiana, 1948, u suradnji s N. Almendrosom) omogućuje mu studij na Centro Sperimentale u Rimu. Njegov prvi profesionalni film Taj i taj (E1 mengano, 1956, u suradnji s J. G. Espinosom), socijalnokritički intonirana priča o ugljenarima, potvrdio je Aleinu nadarenost, ali je pretrpio znatna cenzorska kraćenja; nakon toga u Aleinoj karijeri dolazi do višegodišnjeg zastoja (sve do pobjede kub. revolucije). Filmom Priče iz revolucije (Historias de la Revolución, 1961, u tri dijela) A. se svrstava među vodeće ličnosti nove kub. kinematografije. Nakon toga, osim djela Dvanaest stolica (Las doce sillas, 1962, po fabuli romana Iljfa i Petrova, smještenoj na Kubi), A. snima politički angažirane filmove; govori o ulozi intelektualaca u revoluciji i nakon nje, osuđuje birokraciju, kolonijalizam i neokolonijalizam, i bori se protiv praznovjerja ukorijenjenog u pučkim legendama te protiv odveć velikog utjecaja vjere i crkve na narod. Od njegovih scenarija pisanih za dr. redatelje najvredniji je onaj (pisan u suradnji s J. G. Espinosom) filma Drugi Francisco (1974) S. Girala.

Ostali važniji filmovi: Smrt birokrata (Muerte de un burocrata, 1966); Sjećanja na nerazvijenost (Memorias del subdesarrollo, 1968); Kubanska borba protiv demona (Una pelea cubana contro los demonios, 1972); Posljednja večera (Última cena, 1976).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

ALEA, Tomás Gutiérrez. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 17.7.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/78>.