ZECCA, Ferdinand

traži dalje ...

ZECCA, Ferdinand, franc. producent i redatelj (Pariz, 1864 — Pariz, 1947). Isprva glumac kompanijâ Gaumont i Pathé, a od 1901. prihvaća se režije igr. filmova — u skladu s ukusom najšire publike. Za razliku od istraživački nastrojenog → G. Mélièsa, Z. je težio komerc. uspjehu, okušavajući se u popularnim žanrovima (osobito komediji); ipak, povremeno se prihvaćao i soc. tema. Oponašajući otkrića drugih (posebno Britanaca), nije razvio neki osobni stil, niti ga je zaokupljalo istraživanje film. jezika. Njegovo je najoriginalnije ostvarenje Povijest jednog zločina (Histoire d’un crime, 1901), prikaz umorstva jednog bankara, te uhićenja i smaknuća ubojice (110 m), a najpoznatije Žrtve alkoholizma (Les victimes de l’alcoolisme, 1902) prema É. Zoli, ilustrirajući autorovu stalnu težnju za što efikasnijim povezivanjem stanovitog realizma sa senzacionalizmom. Od 1905. vrši funkciju umj. direktora Pathéove produkcije (kao supervizor projekata dr. redateljâ), a 1908. postaje i generalni direktor kompanije; pod njegovim vodstvom ona postaje vodeća u svijetu, sa širokim utjecajem na dr. nacionalne kinematografije.

Njegova filmografija ne može se cjelovito rekonstruirati, jer je nemoguće ustanoviti koje je filmove Z. sam režirao, a kojima je bio stručni suradnik ili supervizor. Povjesničari filma obično navode oko 100 naslova koji mu se mogu pripisati, a među njima se ističu: Osvajanje zraka (À la conquête de l’air) i Quo vadis? iz 1901, Ali Baba, Katastrofa na Martiniqueu (Catastrophe à la Martinique), Oluja u spavaćoj sobi (Tempête dans une chambre à coucher) i Mačak u čizmama (Le chat botté /sa L. Nonguetom/) iz 1902, Štrajk (La grève) iz 1904, Isusov život i muka (La vie et la passion de Jésus-Christ /sa L. Nonguetom/) iz 1905, te Slučaj Dreyfus (L’affaire Dreyfus /sa A. Capellanijem/) iz 1907.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

ZECCA, Ferdinand. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.7.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/5653>.