KARLSON, Phil

traži dalje ...

KARLSON, Phil (pr. ime Philip N. Karlstein), am. redatelj (Chicago, 2. VII 1908 — Los Angeles, 12. XII 1985). Studirao pravo na sveučilištu Loyola Marymount, a istodobno otpočeo film. karijeru kao pisac gegova u studiju B. Keatona; poslije prelazi u Universal, gdje obavlja razne poslove, među ostalim je asistent redateljâ K. Freunda, J. Brahma i T. Garnetta. Za II svj. rata instruktor je letenja. Red. karijeru otpočinje 1944, snimajući isprva niskobudžetne filmove različitih žanrova. Tokom 50-ih godina postaje jednim od najznačajnijih predstavnika hollywoodske »violentne škole« (S. Fuller, R. Aldrich, D. Siegel), koja se u tom razdoblju predstavlja novim, izravnijim pristupom nasilju u krim. filmu. Ponajviše se afirmira Pričom o Phenix Citiyu (The Phénix City Story, 1955), prikazom korupcije, a iste godine snima još 2 vrlo zapažena niskobudžetna filma: Koncentrično svjetlo/Protiv svjedoka (Hight Spot) i Petorica protiv Kuće (Five against the House); to su — uz List skandalâ (Scandal Sheet, 1952), Ulicu River br. 99 (99 River Street, 1953) i Braću Rico (The Brothers Rico, 1957) — njegova najreprezentativnija ostvarenja tog razdoblja. Ugled učvršćuje i radom na televiziji, osobito režijom niza epizoda popularnih Nesalomljivih (1959—62), iz čijih dviju epizoda nastaje i uspjeli film Banda Ala Caponea (The Scarface Mob, 1962). Šezdesetih godina najviše uspjeha ima špijunsko-pustolovnim filmovima (na granici parodije) o tajnom agentu Mattu Helmu — Matt Helm, tajni agent (The Silencers, 1966) i Matt Helm sređuje račune (The Wrecking Crew, 1968) — u kojima se efektno poigrava ikonografijom pop-arta. Sedamdesetih godina sintetizira iskustva B-filma i ekspresivnu brutalnost s modernim red. postupkom i, sa J. D. Bakerom u gl. ulozi, režira 2 thrillera koja su u sâmom vrhu am. produkcije tog doba — komercijalno izuzetno uspješnog Šerifa iz države Tennessee (Walking Tall, 1973) i Divlju pravdu (Framed, 1975), jedan od najizravnijih prikaza korupcije u am. političkim vrhovima; njima se potvrđuje kao jedan od najprilagodljivijih hollywoodskih veterana te kao jedan od najvitalnijih i najsilovitijih redatelja uopće. Režirao je oko 50 filmova.

Ostali važniji filmovi: Traži se supruga (Wife Wanted, 1946); Dame iz zbora (Ladies from the Chorus, 1949); Lorna Doone (1951); Četvrti čovjek (Kansas City Confidential, 1952); Jahali su na Zapad (They Rode West, 1954); Pakleni otok (Hell’s Island, 1955); Hod revolveraša (Gunman’s Walk, 1958); Pakao do vječnosti (Hell to Eternity, 1960); Mladi liječnici (The Young Doctors, 1961); Tajni putovi (The Secret Ways, 1961); Kid Galahad (1962); Divljanje (Rampage, 1963); Vrijeme za ubijanje (A Time for Killing, 1967); Gnijezdo stršljenova (Hornet s Nest, 1970).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

KARLSON, Phil. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 5.3.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/2606>.