COBB, Lee J.

traži dalje ...

COBB, Lee J. (pr. ime Leo Jacob), am. filmski, kazališni i tv-glumac (New York, 8. XII 1911 — Hollywood, 11. II 1976). U djetinjstvu se pripremao za karijeru koncertnog violinista, ali je prekinuo školovanje zbog slomljenog zgloba. U 17. godini neuspješno traži posao u Hollywoodu i, po povratku u New York, počinje glumiti u radio-dramama, nastavivši od 1931. kao glumac i redatelj u Pasadena Playhouseu. Kaz. afirmaciju postiže 1935, kad u New Yorku pristupa slavnom Group Theatreu, gdje igra karakterne uloge. Najveći uspjeh postiže 1937. u drami Zlatni mladić C. Odetsa; prva mu je značajnija film. uloga u istoimenoj ekranizaciji (1939) R. Mamouliana. Masivne građe, široka lica i izbočene čeljusti, C. se u toku 40-ih godina razvija u jednog od vodećih am. karakternih film. glumaca, tumačeći obično podrugljive i mrzovoljne, često tvrdoglave i nepopustljive likove. Istaknuo se osobito potkraj tog razdoblja u nizu vrsnih filmova krim. žanra: kao policajac u Bumerangu (1947) E. Kazana i Johnny O'Clocku (1947) R. Rossena, urednik u Nazovi Northside 777 (1948) H. Hathawaya, psihijatar u Tamnoj prošlosti (1948) R. Matéa i gangster u Trgu lopova (1949) J. Dassina. Vratio se na Broadway 1949. i dobio nagradu za izvanrednu interpretaciju Willyja Lomana u Millerovoj Smrti trgovačkog putnika u režiji E. Kazana, ponovivši ulogu i u kasnijoj vrlo cijenjenoj tv-verziji (1966). Sredinom 50-ih godina njegova film. karijera dobiva značajan poticaj ulogom korumpiranog šefa sindikata lučkih radnika u Kazanovu filmu Na dokovima New Yorka (1954), za koju je predložen za Oscara. Iznimno je dojmljiv kao porotnik u Dvanaest gnjevnih ljudi (1957) S. Lumeta, pa kao gangster u Djevojci za zabavu (1958) N. Raya, te kao stari vođa odmetnikâ u Čovjeku sa Zapada (1958) A. Manna. Šezdesetih godina uspješno igra suca u tv-seriji Čovjek iz Virginije (1962 —66), da bi se kasnije pojavljivao uglavnom u tal. filmovima (i televiziji), nastupivši do 1975. u šezdeset i devet film. uloga.

Ostale važnije uloge: Mjesec je zašao (I. Pichel, 1943); Bernardettina pjesma (H. King, 1943); Krilata pobjeda (G. Cukor, 1944); Anna i kralj Sijama (J. Cromwell, 1946); Kapetan iz Kastilje (H. King, 1947); Široko (C. Bernhardt, 1951); Trkači (H. Hathaway, 1955); Lijeva ruka božja (E. Dmytryk, 1955); Čovjek u sivom flanelskom odijelu (N. Johnson, 1956); Tekstilna džungla (V. Sherman i R. Aldrich, 1957); Tri Evina lica (N. Johnson, 1957); Braća Karamazovi (R. Brooks, 1958); Klopka (N. Panama, 1958); Egzodus (O. Preminger, 1960); Četiri jahača Apokalipse (V. Minnelli, 1961); Kako je osvojen Divlji zapad (J. Ford i H. Hathaway, 1962); Na ženu ću misliti ja (B. Yorkin, 1963); Tajni agent Flint (Da. Mann, 1965); »F« kao Flint (G. Douglas, 1967); Kao sova danju (D. Damiani, 1967); Šerif u New Yorku (D. Siegel, 1968); MacKennino zlato (J. L. Thompson, 1969); Oslobođenje Byrona Jonesa (W. Wyler, 1970); Macho Callahan (B. Kowalsky, 1970); Čovjek zakona (M. Winner, 1970); Istjerivač đavola (W. Friedkin, 1973).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

COBB, Lee J.. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 5.3.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/1011>.