LZMK

Filmska enciklopedija

CHANDLER, Raymond Filmska traka traži dalje ...

CHANDLER, Raymond, am. pisac i scenarist (Chicago, 13. VII 1888 — La Jolla, California, 26. III 1959). Nakon rastave roditelja dolazi s majkom u London i studira na Dulwich Collegeu. Neko vrijeme radi u Ministarstvu mornarice, a od 1909. posvećuje se novinarstvu. Za I svj. rata služi u Kanadskome ekspedicijskom korpusu, a potom i u Britanskome ratnom zrakoplovstvu (RAF). God. 1919. vraća se u SAD, gdje do 1932. radi pretežno za petrolejska društva. Od 1933. do 1939. objavljuje u raznim časopisima kratke pripovijetke — ukupno 21; s navršenom 51. godinom objavljuje svoj prvi detektivski roman Dubok san (The Big Sleep) i doživljava velik uspjeh. Kao već poznat pisac odlazi 1943. u Hollywood, gdje radi na scenarijima za kompaniju Paramount.

Uz D. Hammetta, Ch. je najistaknutiji am. pisac krim. literature, iako je objavio samo 7 romana; većinu njih ekranizirali su poznati am. redatelji. Realistički zamišljena, komunikativna i sažeta izričaja, njegova je proza — s mnoštvom plastičnih likova, opisa i situacija, s gorko-zajedljivim i ciničnim dijalozima — postala idealnim predloškom nekim veoma uspjelim gangsterskim filmovima (→ crni film). Junak njegovih romana, privatni detektiv Phil Marlowe, grubijan »meka srca« na rubu soc. egzistencije, nije samo poslužio kao prototip prepoznatljivog junaka određenog žanra, nego je i snažno utjecao na niz suvremenih redatelja i glumaca (npr. lik što ga tumači J. Nicholson u Kineskoj četvrti, 1974, R. Polanskog). Taj je lik najupečatljivije ostvario H. Bogart u filmu Dubok san (1946) H. Hawksa. Ch. sam nije niti jedan svoj roman adaptirao za film. Svoj umj. credo razjasnio je u knjizi Govori Raymond Chandler (Raymond Chandler Speaking).

Ostali filmovi snimljeni prema njegovim romanima: Sokol preuzima stvar (I. Reis, 1942); Zbogom, ljepotice (E. Dmytryk, 1944) i Zbogom, ljepotice (D. Richards, 1974) prema djelu Zbogom, ljepotice (Farewell My Lovely); Žena u jezeru (R. Montgomery, 1947) prema istoimenom djelu (The Lady in the Lake); Brasherov dublon (J. Brahm, 1947) prema djelu Visok prozor (High Window); Privatni detektiv (R. Altman, 1973) prema djelu Dugi rastanak (The Long Goodbye).

Važniji filmovi (kao koscenarist): Dvostruka obmana (B. Wilder, 1944); Onda sutra (I. Pichel, 1944); Nevidljivi (L. Allen, 1945); Plava dalija (G. Marshall, 1946, jedini posve samostalni scenarij); Nepoznati iz Nord-ekspresa (A. Hitchcock, 1951).

Vr. V.


Citiranje:
CHANDLER, Raymond. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 27.5.2022. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=923>.

kratice i simboli