LZMK

Filmska enciklopedija

BURKS, Robert Filmska traka traži dalje ...

BURKS, Robert, am. snimatelj i majstor spec. efekata (Newport Beach, California, 4. VII 1909 — Newport Beach, California, 13. V 1968). Član A. S. C. Film. karijeru započinje kao stručnjak za spec. efekte u kompaniji Warner Bros (1937—44). Kasnije postaje vodećim snimateljem te kompanije, a radi i za Paramount. Najviše snim. domete ostvaruje 50-ih i 60-ih godina, kada snima 12 filmova A. Hitchcocka, koji ga je angažirao zbog njegove sposobnosti da se maksimalno prilagodi zahtjevima redatelja, ali i da kreativno pridonese stvaranju »hitchcockovskog« ugođaja, odvažujući se često i na manje uobičajene snim. zadatke. Tako, u filmu Nepoznati iz Nord-ekspresa (1951) uzbudljivu scenu na vrtuljku snima dijelom u stvarnom prostoru, a dijelom koristeći stražnju projekciju. U filmu Prozor u dvorište (1954) uspio je i fotografski očuvati jedinstvo prostora, vremena i radnje; u trodimenzionalnom filmu Nazovi M radi umorstva (1954) ne ističe toliko trodimenzionalne efekte (osim u sceni umorstva), pa film i u standardnoj tehnici djeluje vrlo dojmljivo; u noćnim prizorima filma Držite lopova (1955, nagrađen Oscarom) poništava s pomoću filtra plavu boju, kako bi sivozelenim obojenjem postigao poseban dramatični ugođaj. Kretanje kamere preko notnih stalaka u filmu Čovjek koji je suviše znao (1956) smatra se jednom od i tehnički i kreativno najinventivnijih vožnji. U Nevoljama s Harryjem (1955) funkcionalno koristi bogat jesenski kolorit kao kontrapunkt između ljepote prirode i tjeskobe protagonista, dok u Vrtoglavici (1958) uspijeva zoom-objektivom sugerirati osjećaj neugode i vrtoglavice, a smišljenom uporabom zelene boje stvoriti piktoralni lajtmotiv filma. Ptice (1963, B. surađuje s majstorom trika L. A. Hamptonom) imaju čak 371 kadar rađen s pomoću trika, što je iznimno težak snim. zadatak. Pokreti kamere u filmu Marnie (1964), kad junakinja sanja (kombinacija zooma i vožnje — kamera se fizički približava, a istodobno se zoomom udaljava od objekta), domišljato ilustriraju stanja junakinje.

Ostali važniji filmovi (kao majstor spec. efekata): Arsen i stare čipke (F. Capra, 1944); Duboki san (H. Hawks, 1946); Otok Largo (J. Huston, 1948).

Ostali važniji filmovi (kao snimatelj): Noć i dan (M. Curtiz, 1946); Buntovnik (K. Vidor, 1949); S onu stranu šume (K. Vidor, 1949); Iznuđivač (B. Windust, 1950); Prostora za još jedno više (N. Taurog, 1952); Ispovijedam se (A. Hitchcock, 1953); Krivo optužen (A. Hitchcock, 1957); Duh St. Louisa (B. Wilder, 1957, susnimatelj sa P. Marleyem); Sjever-sjeverozapad (A. Hitchcock, 1959); Ubojica iz San Francisca (R. Nelson, 1965); Ugovor sa smrću (L. Johnson, 1966).

K. Mik.


Citiranje:
BURKS, Robert. Filmska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019. Pristupljeno 16.7.2020. <http://filmska.lzmk.hr/Natuknica.aspx?ID=791>.

kratice i simboli