WHITNEY, John i James

traži dalje ...

WHITNEY, John i James, am. redatelji. John W. studirao je muziku a bavio se fotografijom, dok je James W. slikar; utjecaji toga zamjetni su u njihovim apstraktnim filmovima, u kojima koriste najsuvremeniju tehnologiju (kompjutore i video-sintesajzere) za animaciju graf. i kolorističkih oblika. Zajednički su ostvarili Varijacije (Variations, 1941-43), koristeći izrezane papire za stvaranje kolaža prema muz. ritmu, te — konstruiravši aparat koji, s pomoću svjetlosnog zapisa i tzv. optical printera, registrira elektronsku muziku izravno na film. vrpcu — Filmske vježbe I-V (Film Exercises I-V, 1943/44).

John W. samostalno je realizirao veći broj apstraktnih filmova fascinantne dinamičnosti kretanja linijâ i geom. oblikâ (Mozart Rondo, 1949; Celer napada u ponoć — Celery Stalks at Midnight, 1957; Katalog — Catalogue, 1961) odnosno teh. virtuoznosti (Permutacije — Permutations, 1968; Martrix, 1971). Te kompjutorske apstrakcije dostižu maksimalnu vizualno-zv. harmoniju.

James W. deformirane prizore snimljene fotogr. putem uključuje u kompjutorske strukture. Njegove filmove odlikuje filoz. pristup (utjecaj istočnjačke meditacije kojom se bavi), što se osobito zapaža u djelima Yantra (1955) i Lapis (1966) koja svojom optičkom pulsacijom teže hipnotičkom djelovanju na gledaoca.

Braća W. utjecali su na brojne apstraktne redatelje i video-stvaraoce am. Zapadne obale; smatraju se pionirima apstraktnoga graf. filma u am. neovisnoj kinematografiji (→ kompjutorski film).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

WHITNEY, John i James. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 19.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/5552>.