WEILL, Kurt

traži dalje ...

WEILL, Kurt, njem. skladatelj (Dessau, 2. III 1900 — New York, 3. IV 1950). Suprug → L. Lenya. Sin rabina, studirao glazbu u Berlinu (kod E. Humperdincka i F. B. Busonija). Isprva piše instrumentalna djela u disonantnomu, antiromant. stilu, kasnije gotovo isključivo vokalnu i scensku glazbu. Najbolja djela ostvaruje u suradnji sa B. Brechtom, kao autor epskoga, angažiranog kazališta prožetog oštrom soc. kritikom; izdvaja se »igrokaz s glazbom« Opera za tri groša (Die Dreigroschenoper, 1928) prema Prosjačkoj operi J. Gaya, dvaput ekraniziran (G. W. Pabst 1931, W. Staudte 1962). God. 1933. emigrira u Pariz, potom u London, napokon (1935) u SAD; ondje radi uglavnom za broadwayska kazališta, prilagodivši svoj politonalni, dijelom ekspresionistički stil ležernijemu am. izrazu. Kaz. musical obogatio je i glazbeno i tematski, pa su njegova najbolja djela i ekranizirana: Dama u tami (M. Leisen, 1944), Blagdan Newyorčanina (H. J. Brown, 1944) s Weillovim najljepšim songom September Song (na tekst M. Andersona), te Dodir Venere (W. A. Seiter, 1948). Pisao je i originalnu film. muziku: Ti i ja (F. Lang, 1938) sa songom The Right Guy for Me, The Goldwyn Follies (G. Marshall, 1938, sa A. Newmanom) sa songovima Spring Again i I’m Not Complaining, te Kuda idemo odavde? (G. Ratoff, 1945), posebno zanimljiv pokušaj zbog glazbe grupirane u dugačke sekcije — poput minijaturnih opera. Svojim scensko-glazb. stilom W. je znatno utjecao na mnoge am. i evr. skladatelje (npr. G. C. Menottija odn. C. Orffa).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

WEILL, Kurt. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 19.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/5525>.