TEIGE, Karel

traži dalje ...

TEIGE, Karel, čehosl. pisac, esejist i teoretičar (Prag, 1900 — Prag, 1951). Objavio niz radova iz oblasti knjiž. teorije i historije, kao i nekoliko manifesta, najprije tzv. poetizma, a kasnije i nadrealizma, u kojima je pokušao ostvariti sintezu marksističkih pogleda na umjetnost i tada poznatih teorija avangarde. U brojnim napisima o filmu bio pod utjecajem → vizualizma, R. Canuda i L. Delluca, čije je misli o fotogeničnosti razrađivao, nazivajući film ritmom organiziranim u svjetlosti, optičkom poezijom, prozodijom tijela i bajkom koja ostvaruje »maksimum emocije u sekundi« (ogledi Estetika filma i kinegrafija — Estetika filmu a kinografie, Obrada filmske umjetnosti — Obroda filmového umění, Kinegrafija — Kinografie /sve u zbirci Film, 1924/). God. 1929. objavio je proširenu verziju rada Ka estetici filma (K estetice filmů), u kojoj kinematografiju definira kao »fotogeničnost + dinamizam«, pa za njen avangardni vid proglašava »dinamičku grafiku« i »dinamičko slikarstvo«, a za čisti film — »bajku sročenu od svjetlosti i sjenke«, »fotogeničnu i dinamičnu poeziju«.

Ostali značajni radovi iz teorije filma: Kazalište i zvučni film (Divádlo a zvukový film, 1930); Kulješov, teorijski predvodnik borbe za moderni film (Kulešov, teoretický předbojovnik moderního filmů, 1930); Škola filma-oka (Škola kino-glaz, 1933); Ejzenštejnov prilaz (Eisensteinův příklad, 1945, sa J. Honzlom).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

TEIGE, Karel. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/5143>.