TAYLOR, Robert

traži dalje ...

TAYLOR, Robert (pr. ime Spangler Arlington Brough), am. glumac (Filley, Nebraska, 5. VIII 1911 — Santa Monica, California, 8. VI 1969). Sin liječnika, studirao glazbu na Doane Collegeu u Nebraski, potom na californijskom Pomona Collegeu; u studentskoj predstavi zapažaju ga 1933. producenti kompanije MGM, s kojom ubrzo potpisuje dugogodišnji ugovor; debitira 1934. Nakon nekoliko manjih uloga, prvi uspjeh postiže kao ženskar koji pomaže slijepoj ženi (I. Dunne) u melodrami Veličanstvena opsesija (1935) J. M. Stahla, a odmah slijedi uloga mladića u kojeg se zaljubljuje kurtizana (G. Garbo) u Dami s kamelijama (1937) G. Cukora. Stasit i crnomanjast, reklamiran kao »muškarac s najljepšim profilom« (kasnije proglašen za »posljednjeg matinée-idola«), kao nastavljač tipa → latinskog ljubavnika i dalje često nastupa u ulogama osvajačâ (uglavnom u romant. melodramama), uz najveće ženske zvijezde; posebno se ističe po kritici njegova najbolja uloga oficira koji se protiv volje obitelji ženi balerinom (V. Leigh) u Mostu Waterloo (1940) M. LeRoya. Za II svj. rata, kada popularnost njegovog tipa opada, počinje igrati ljude od akcije, često u pov. filmovima (npr. Quo vadis?, 1951, M. LeRoya, te Ivanhoe, 1952, Vitezovi okruglog stola, 1953, i Quentin Durward, 1955, R. Thorpea), ali i negativce (npr. kao gangster u Johnyju Eageru, 1942, M. LeRoya, manijakalni suprug K. Hepburn u Podzemnoj struji, 1946, V. Minnelli ja i pokvareni lovac na bizone u Posljednjem lovu, 1956, R. Brooksa). Najboljom ulogom u posljednjem razdoblju (kada često nastupa uz tadašnju suprugu B. Stanwyck) smatra se ona hromog odvjetnika koji pokušava prekinuti suradnju s podzemljem u Djevojci za zabavu (1958) N. Raya. Nastupio je u 73 cjelovečernja filma, a glumio je i na televiziji.

Ostale važnije uloge: Zamamni đavolak (C. Brown, 1936); Djevojka iz gradića (W. A. Wellman, 1936); Žena njegovog brata (W. S. Van Dyke, 1936); Osobno vlasništvo (W. S. Van Dyke, 1937); Tri ratna druga (F. Borzage, 1938); Jenki u Oxfordu (J. Conway, 1938); Dama iz tropa (J. Conway, 1939); Sjećaš li se? (N. Z. McLeod, 1939); Ustani i bori se (W. S. Van Dyke, 1939); Bijeg (M. LeRoy, 1940); Billy the Kid (D. Miller, 1941); Kad se žene sastaju (R. Z. Leonard, 1941); Njezin kartonski ljubavnik (G. Cukor, 1942); Bataan (T. Garnett, 1943); Visoki zid (C. Bernhardt, 1948); Mito (R. Z. Leonard, 1949); Zavjerenik (V. Saville, 1949); Zasjeda (S. Wood, 1949); Đavolova vrata (A. Mann, 1950); Žene dolaze (W. A. Wellman, 1951); Iznad i iza (M. Frank i N. Panama, 1952); Jaši, vakero (J. Farrow, 1953); Sva su braća bila hrabra (R. Thorpe, 1953); Policajac-nitkov (R. Rowland, 1954); Treba prijeći mnogo rijeka (R. Rowland, 1955); Vlast i nagrada (H. Koster, 1956); Zakon prerije (J. Sturges, 1958); Osedlaj vjetar (R. Parrish, 1959); Kralj stočarâ (T. Garnett, 1963); Uzmak (P. Wendkos, 1963); Kuća nije dom (R. Rouse, 1964); Noćni šetač (W. Castle, 1965); Rublja s dva lica (É. Périer, 1967).

LIT.: J. E. Wayne, The Life of Robert Taylor, New York 1973; L. J. Quirk, The Films of Robert Taylor, Secaucus 1975.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

TAYLOR, Robert. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 18.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/5135>.