SZCZECHURA, Daniel

traži dalje ...

SZCZECHURA, Daniel, polj. crtač, animator, redatelj i slikar (Wilczogeba, 1930). Nakon što je diplomirao na Akademiji likovnih umjetnosti, kao crtač i scenograf radi u studentskom satiričnom kazalištu. Na anim. filmu debitira u studiju SE-MA-FOR u Łódźu (gdje kasnije postaje profesor animacije na film. akademiji). Predstavnik je misaone, slojevite, usporene i grafički dotjerane animacije; svako mu je djelo prava majstorska minijatura u kojoj se ideativna, lik. i animacijska dimenzija sjedinjuju u originalnu, složenu poetsku cjelinu. Karijeru otpočinje Konfliktima (Konflikty, 1960) i Mašinom (Maszyna, 1961) prema scenarijima M. Kijowicza, a slijedi Pismo (Litera, 1962) kafkijanskog ugođaja; u njima oblikuje svoj stil, u animaciju uključuje nove materijale i dotjeruje stilsku perfekciju. Svjetsku slavu donosi mu Fotelj (Fotel, 1963), satira na karijerizam i polit. intrige; čitavo djelo realizirano je iz ekstremnoga gornjeg rakursa. Prvi, drugi, treći (Pierwszy, Drugi, Trzeci, 1964) i Krivulja (Zykres, 1966) su graf. metafore u kojima se simbolički izlaže sudbina čovjeka u geometriziranom apsurdu postojanja. Slijede 3 remek-djela kojima se Sz. svrstava u sâm vrh moderne animacije: Hobi (Hobby, 1968), raskošna nadrealist. fantazija o ženama-grabljivicama koje hvataju leteće muškarce i drže ih u kavezima; Putovanje (Podróz, 1969), hiperrealist, stilom naslikan kolaž o trajanju i čovjekovoj nemoći »u rijeci vremena«; Skok (The Jump, 1977), opet u hiperrealist. tehnici, u kojem Sz. slika buđenje, doručak, oblačenje, dotjerivanje i samoubilački skok kroz prozor sâmoga sebe. Jedan od prvaka moderne animacije u Poljskoj, nagrađivan je na svim važnijim svjetskim festivalima (Oberhausen, Annecy, Varna, Ottawa i dr.).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

SZCZECHURA, Daniel. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 28.3.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/5035>.