SUTHERLAND, Donald

traži dalje ...

SUTHERLAND, Donald, am. glumac kan. podrijetla (St. John, New Brunswick, 17. VII 1934). Od 14. godine disc-jockey na radiju, potom studira na sveučilištu Toronto, a od 1958. uči glumu na London Academy of Music and Dramatic Art. Karijeru otpočinje u kazalištima West Enda, dok na filmu debitira 1964. Isprva glumi sporedne uloge u brit. i am. filmovima. Zvijezda postaje likom hipernemarnoga, kratkovidnoga voj. kirurga Hawkeyea u filmu M. A. S. H. (R. Altman, 1970). Izgleda i nastupa koji privlače pažnju — vrlo visok, mršav, izrazito izdužena »moderno apartnog« lica prodornih svijetlih očiju, fiz. osobinama nije predodređen ni za kakav stereotip, već glum. izrazom u rasponu od »diskretnog minimalizma« do »neurotične egzaltacije« tumači najrazličitije likove: od krajnje introvertiranih do krajnje ekstravertiranih, od dramskih preko komičnih sve do (prvenstveno) ekscentričnih, pa i psihotičkih (izvorna je verzija tipa → stranca). Posebno se ističe u sljedećim filmovima: Detektiv Klute (A. J. Pakula, 1971), kao introvertirani, životno neiskusni policajac zatečen grubim velegradskim izazovima seksa i zločina; Ne okreći se (N. Roeg, 1973), kao otac traumatiziran smrću sina, koji na kraju povjeruje u nadnaravno što ga staje života; Sjaj i bijeda Hollywooda (J. Schlesinger, 1975), kao stanovnik Hollywooda pun inhibicija i frustracija koje ga navode na umorstvo; Dvadeseto stoljeće (B. Bertolucci, 1976), gdje igra izrazito odvratan lik izopačena i sadističkoga tal. fašista; Casanova (F. Fellini, 1976), u naslovnom liku znamenitog pustolova i erotomana, koji donosi u rasponu od groteskne raskalašenosti, preko izvještačene narcisoidnosti do rezignirano-patetičnog senzualizma; Obični ljudi (R. Redford, 1980), kao otac obitelji načete krizom razumijevanja i ljubavi, koji mukotrpno suzbija osjetljivost; Kroz ušicu igle /Špijun zvan Igla (R. Marquand, 1981), kao racionalni i nemilosrdni njem. špijun u Britaniji, u kojem mlada žena (K. Nelligan) pobuđuje crtu osjećajnosti; Threshold (R. Pearce,1982), gdje je za ulogu kirurga pred važnom odlukom nagrađen u Karlovym Varyma; Vuk pred vratima (H. Carlsen, 1986), kao slikar Gauguin. U 80-im godinama rjeđe nastupa u prestižnim filmovima, već kao kreativna potpora sudjeluje u projektima koji otkrivaju njegov polit. i soc. aktivizam (npr. Suha sezona, 1989, E. Palcy).

I njegov sin Kiefer Sutherland je glumac.

Ostale važnije uloge: Fanatik (S. Narizzano, 1965); Obećaj joj bilo što (A. Hiller, 1966); Dvanaest žigosanih (R. Aldrich, 1967); Počnite s revolucijom ... ja ću već stići! (B. Yorkin, 1969); Ratnici/Zlato za odvažne (B. G. Hutton, 1970); Alex u zemlji čudesa (P. Mazursky, 1970); Mala ubojstva (A. Arkin, 1971); Johnny je uzeo pušku (D. Trumbo, 1971); Dama i dijamanti (T. Gries, 1973); S. P. Y. S. (I. Kershner, 1974); Noć orlova (J. Sturges, 1977); Krvni srodnici (C. Chabrol, 1977); Invazija trećih bića (Ph. Kaufman, 1978); Velika pljačka vlaka (M. Crichton, 1979); Čovjek, žena i banka (N. Black, 1979); Ledeni pakao (D. Sharp, 1979); Sherlock Homes i Jack Trbosjek (B. Clark, 1980); Povratak Maxa Dugana (H. Ross, 1983); Praskalice (L. Malle, 1983); Božji sud (D. Daviš, 1984); Revolucija (H. Hudson, 1985).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

SUTHERLAND, Donald. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 24.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/5017>.