STRUSS, Karl

traži dalje ...

STRUSS, Karl, am. snimatelj (New York, 30. VI 1886 — Hollywood, 16. XII 1981). Član A. S. C. Isprva radi u očevoj tvornici i usporedo pohađa večernje tečajeve fotografije na sveučilištu Columbia. Od 1914. vodi vlastiti fotogr. studio, a i film. karijeru otpočinje kao fotograf: u ekipi C. B. De Millea, koji ga 1919. angažira kao snimatelja. Nakon trogodišnje suradnje (npr. Nešto za razmišljanje, 1920, i Anatolove ljubavne veze, 1921) i isteka ugovora S. počinje raditi i za dr. redatelje. Kao jedan od snimatelja superspektakla Ben-Hur (F. Niblo, 1926) specijalnim filtrima (bez korištenja napadnih optičkih trikova) ostvaruje transformaciju gubavaca u zdrave ljude; sl. tehniku (sa svjetlom i sjenom kao gl. izražajnim sredstvom) koristi i za transformacije naslovnog lika (F. March) u Doktoru Jekyllu i gospodinu Hydeu (1932) R. Mamouliana. Oscarom (prvim uopće) nagrađen je — sa → Ch. Rosherom — za film Zora (F. W. Murnau, 1927), u kojem je atmosferu ostvario ekspresivnim osvjetljenjem i pokretima kamere. Bavio se i istraživanjem 3-D filma (osobito poč. 50-ih godina, kada je radio u Italiji). Od 1959. radi samo za televiziju (60-ih godina višestruko je nagrađivan za reklamne filmove).

Ostali važniji filmovi: Vrapci (W. Beaudine, 1926); Noćna straža (A. Korda, 1928); Bubnjevi ljubavi (D. W. Griffith, 1928); Bitka spolova (D. W. Griffith, 1928); Gospodarica pločnika (D. W. Griffith, 1929, sa B. Bitzerom); Abraham Lincoln (D. W. Griffith, 1930); Skippy (N. Taurog, 1931); Svijet i pȕt (J. Cromwell, 1932); U znaku križa (C. B. De Mille, 1932); Četvero preplašenih (C. B. De Mille, 1934); Ljepotica iz devedesetih (L. McCarey, 1934); Odlazak u grad (A. Hall, 1935); Na Zapad, momče (H. Hathaway, 1936); Sve prolazi (L. Milestone, 1936); Ritam u ravnici (N. Taurog, 1936); Svaki je dan praznik (A. E. Sutherland, 1937); Pjevajte, grešnici (W. Ruggles, 1938); Zenobia (G. Douglas, 1939); Veliki diktator (Ch. Chaplin, 1940, sa R. Totherohom); Putovanje u strah (N. Foster, 1942); Neizvjesnost (F. Tuttle, 1946); Afera Macomber (Z. Korda, 1947); Tarzan u opasnosti (B. Haskin, 1951); Tarzanov bijes (C. Endfield, 1952); Svjetla pozornice (Ch. Chaplin, 1952); Atila (P. Francisci, 1954, u suradnji); Dvije noći s Kleopatrom (M. Mattoli, 1954, sa L. Pallottinijem).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

STRUSS, Karl. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 24.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/4981>.