SKOLIMOWSKI, Jerzy-Jurek

traži dalje ...

SKOLIMOWSKI, Jerzy-Jurek, poljsko-brit. redatelj, scenarist i glumac (Łódź, 5. V 1936). Kao student etnografije objavljuje 2 zbirke pjesama i piše eksperimentalni kaz. komad, a zatim je koscenarist filma Nevini čarobnjaci (1960) A. Wajde. Upisavši film. akademiju u Łódźu, snima kratkometr. film o sportu kojim se i sâm bavio — Boks (1961, Grand Prix festivala sport. filma u Budimpešti 1962); uspjeh postiže i kao koscenarist poznatog filma Nož u vodi (1962) R. Polanskog. Diplomira cjelovečernjim filmom Osobni opis (Rysopis, 1964) o posljednjem danu diplomama prije odlaska u vojsku; to djelo o mentalitetu i mitovima Poljakâ strukturira donekle godardovski. Takav, pomalo hermetičan prosede, ipak prepoznatljivo kritičan u odnosu na polj. društvo (posebno s obzirom na probleme mladih), odlikuje sve njegove polj. filmove (u kojima često tumači i gl. uloge): Walkower (1965), Barijera (Bariera, 1966) i Ruke uvis! (Rȩce do gory 1981 /snimljen i zabranjen 1967/). Nakon toga napušta Poljsku. U Zap. Evropi nastoji snimati djela sl. tipa, no — iako ponekad uspijeva doseći vrijednost svojih polj. filmova (npr. u američko-zapadnonjem. koprodukciji Uzrujanost — Deep End, 1970) — producenti su sve manje zainteresirani za njega. Sl. koprodukcijom Kralj, dama, pub (King Queen Knave, 1972) prema prozi V. Nabokova pokušava se prilagoditi komerc. produkciji, što rezultira njegovim vjerojatno najslabijim filmom i dugom stankom. Skrasivši se u Vel. Britaniji, kritičarski uspjeh postiže filmom Krik (The Shout, 1978), režijski vrlo dotjeranom fantastičkom pričom o čovjeku koji može uništavati svojim krikom, u kojoj više no dotad poštuje tradic. dramaturgiju. Još je zanimljiviji film o Poljacima koji nelegalno rade za svog zemljaka u Londonu u prosincu 1981, kada u Poljskoj dolazi do uvođenja izvanrednog stanja: Rad na crno (Moonlighting, 1982), u kojem virtuozno prelazi iz banalne svakodnevice u beckettovsku atmosferu. Thrillerom Brod-svjetionik (The Lightship, 1985), u kojem se u klaustrofobičnim ambijentima broda usidrena na pučini razrješuje — kroz sukob s odbjeglim kriminalcima — odnos između oca i sina, postigao je i određen komerc. uspjeh. Osim u svojima, kao glumac nastupa i u filmovima dr. redatelja (npr. Falsifikat, 1981, V. Schlöndorffa i Bijele noći, 1985, T. Hackforda).

Ostali cjelovečernji filmovi: Polazak (Le départ, 1967, u Belgiji); Dijalog (epizoda u omnibusu, 1968, u ČSSR); Gerardove avanture (The Adventures of Gerard, 1969); Uspjeh je najbolja osveta (Success Is the Best Revenge, 1984); Proljetne vode (Torrents of Spring, 1989).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

SKOLIMOWSKI, Jerzy-Jurek. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 24.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/4795>.