SCHOENDOERFFER, Pierre

traži dalje ...

SCHOENDOERFFER, Pierre, franc. redatelj i književnik (Chamalières, 5. V 1928). Isprva pomorac u trg. mornarici. Od 1952. služi voj. rok u kinemat. sekciji u Vijetnamu. Zarobljen kod Dien Bien Phua, 1955. je demobiliziran, ali ostaje u Vijetnamu kao ratni dopisnik. Ondje sreće J. Kessela, prema čijem scenariju snima dugometr. dokumentarac Đavolov prolaz (La passe du diable, 1957), dojmljivo svjedočanstvo o okrutnim ritualima u Afganistanu. U produkciji G. de Beauregarda snima svoje prve igr. filmove: Ramuntcho (1958) i zapaženije Ribare s Islanda (Pêchuers d’Islande, 1959), oba prema djelima P. Lotija. Na temelju vlastitih iskustava realizira svoje ključno djelo 317. sekcija (La 317e section, 1964), o grupi vojnika koja se probija kroz džunglu punu zasjeda; opisujući odnose unutar skupine, uspješno (bez spektakularnih efekata) slika rat vođen protiv »nevidljivog neprijatelja«, kao i stradanja civila, dajući značajnu evokaciju rata u Indokini. Tema rata otada je središnja u Schoendoerfferovu opusu. Rat u Alžiru i djelovanje OAS-a tema su filma Cilj 500 milijuna (Objectif 500 milions, 1966), dok je vijetnamski rat okosnica dokum. filma Vod Anderson (La section Anderson, 1967) nagrađenog Oscarom. Nakon duže stanke ispunjene knjiž., novinarskom i foto-reporterskom djelatnošću, filmovima Bubanj (Crabe-tambour, 1977), nagrađenim sa 3 Césara, i Kapetanova čast (L’honneur d’un capitaine, 1982), oba u atmosferi rata u Alžiru, ponovno — čak s ponešto voj. nostalgije — raspravlja o ljudskosti u ratnim uvjetima: koliko su borci, duboko odani vlastitom moralu i dužnostima, žrtve okolnosti, a koliko drž. i polit. potrebâ datog trenutka.

Iako ne pripada prvoj kategoriji franc. sineastâ, svojim nevelikim ali osebujnim, od kritike osobito uvažavanim opusom, svrstao se među vodeće »marginalce« franc., pa i evr. filma.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

SCHOENDOERFFER, Pierre. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 24.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/4650>.