SCHOEDSACK, Ernest Beaumont

traži dalje ...

SCHOEDSACK, Ernest Beaumont, am. redatelj, producent i snimatelj (Council Bluffs, Iowa, 8. VI 1893). Karijeru otpočinje 10-ih godina kao snimatelj u kompaniji Keystone (kod M. Sennetta). Za I svj. rata, kao pripadnik Signalnog korpusa am. vojske, bavi se ratnom foto-reportažom. Nakon rata ostaje u Evropi i reporter je u Austriji, Poljskoj i drugdje. God. 1920. upoznaje → M. C. Coopera i postaje njegov snimatelj, ubrzo i partner. Zajedno odlaze u Aziju i snimaju dokum. filmove. Neki od njih su izgubljeni, no velike uspjehe ostvaruju Trava (Grass: A Nation’s Battle for Life/Grass: The Epic of a Lost Tribe, 1925) snimljen u Perziji, o stočarima iz plemena Bahtijara, i Chang (1927) snimljen u Laosu i Tajlandu; iako realizirani pod utjecajem R. J. Flahertyja, primitivne narode počesto promatraju iz »superiorne« zapadnjačke pozicije. Svoj prvi igr. film Četiri pera (The Four Feathers, 1929) produciraju i režiraju sa L. Mendesom, dok Sch. svoj prvi samostalni dokum. film Rango realizira 1932. na Sumatri. Po povratku u Hollywood sa I. Pichelom korežira Najopasniju igru (The Most Dangerous Game, 1932), jedan od vrhunaca klas. hollywoodskog horrora, priču o grofu Zaroffu, strastvenom lovcu, koji na tajanstvenom otoku vreba brodolomnike, ugošćuje ih i onda šalje u džunglu da pokušaju izmaći njegovu lovu; djelo ostaje ne samo stilski primjerni model zgusnute poetike strave, već i jedan od kult-filmova iz tog razdoblja. Slijedi King Kong (1933), kojem je koproducent i suradatelj s Cooperom, jedan od najpoznatijih i najuspjelijih filmova fantastike uopće (majstor spec. efekata W. O’Brien), do danas nenadmašen po uvjerljivosti trikova, oniričnosti atmosfere i slojevitoj višeznačnosti strukture. Idućim samostalnim projektima (Slijepa avantura — Blind Adventure, 1933; Dugo izgubljeni otac — Long Lost Father, 1934; Poslednji dani Pompeja — The Last Days of Pompei, 1935), kao ni fantastičnim trik-spektaklima Kongov sin (Son of Kong, 1933), Ona (She, 1935), Doktor Kiklop (Dr. Cyclops, 1940) ili Moćni Joe Young (Mighty Joe Young, 1949), ne postiže znatnije uspjehe. Sa suprugom Ruth Rose korežirao je 1952. spektakularni dokum. film Ovo je cinerama (This Is Cinerama), u kojemu demonstrira mogućnosti nove film. tehnike. Samostalno je režirao 1 dokum. i 9 igr. filmova, a korežirao 5 dokum. i 3 igr. filma.

LIT.: O. Goldner/G. Turner, The Making of King Kong, Cranbury 1975.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

SCHOEDSACK, Ernest Beaumont. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 19.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/4649>.