BENEDEK, Laslo

traži dalje ...

BENEDEK, Laslo, am. redatelj madž. podrijetla (Budimpešta, 27. II 1907). Studira u Beču, zanimajući se posebno za psihoanalizu. Oko 1930. montažer je i snimatelj u Njemačkoj. U Hollywood dolazi 1937. i isprva radi kao montažer. Prvi film, Bandit koji ljubi (The Kissing Bandit), snima 1948, a najviše se istaknuo s dva filma poć. 50-ih godina: prvi, Smrt trgovačkog putnika (Death of a Salesman, 1951, prema drami A. Millera), prikaz je egzistencijalne nesigurnosti i rasapa obitelji am. srednje klase, predočene životom naslovnog junaka koji, ne oslobodivši se svoje tjeskobe, prikazane dijelom u retrospekcijama, počinja samoubojstvo; veći komerc, uspjeh postigao je filmom Divljak (The Wild One, 1954), pričom o maloljetnicima koji teroriziraju provincijski gradić, izražavajući time gnjev prema malograđanskoj ustajalosti, djelom koje je predstavljalo najveći poticaj za popularizaciju tipa → buntovnika bez razloga, posebno za mitologiju i ikonografiju svijeta mladih u crnim bluzama i na motociklima. Svoju vrijednost ti filmovi ponajviše duguju protagonistima — prvi F. Marchu, drugi M. Brandu. B. je kasnije snimao i u Francuskoj, Vel. Britaniji, Švedskoj i SR Njemačkoj, no bez većega uspjeha; ukupno je režirao 12 filmova, a radio je i za televiziju.

Ostali važniji filmovi: Newyorška luka (Port of New York, 1949); Djeca, majke i general (Kinder, Mütter und ein General, 1955); Namu, kit ubojica (Namu the Killer Whale, 1966); Odvažna igra (Daring Game, 1967).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

BENEDEK, Laslo. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 28.3.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/455>.