ROGOSIN, Lionel

traži dalje ...

ROGOSIN, Lionel, am. redatelj (New York, 1924). Sin industrijalca, studirao kemiju na sveučilištu Yale, potom i pomorsko strojarstvo. Sredinom 50-ih godina u neovisnoj produkciji snima prve dokum. filmove; da bi ih mogao distribuirati, osniva distribucijsku tvrtku u New Yorku, a sa J. Vaughanom i u Londonu. Pažnju privlači svježinom i realističnošću svog prvijenca U Boweryju (On the Bowery, 1956, dugometražni), studijom života newyorških »otpadnika od društva« nagrađenom na festivalu u Veneciji. Najveći uspjeh postiže mješavinom dokum. i igr. filma Vrati se, Afriko! (Come Back Africa, 1959, dugometražni), koji je tajno snimio u Južnoafričkoj Republici (uz pomoć crnačkih organizacija, uvjerivši vlasti da snima drugačiji film); taj potresni prikaz patnji jednog seljaka iz plemena Zulu (odn. neljudskih posljedica apartheida), realiziran uz pomoć naturščikâ i dobrim dijelom skrivenom kamerom, izvršio je velik utjecaj na struju → direktnog filma. Uz H. J. Bibermana, M. Engela i J. Mekasa jedan od najistaknutijih predstavnika am. neovisnog (»nehollywoodskog«) filma 50-ih godina, i ostalim je djelima iskazao kritičnost u prikazu klasnih razlika i iskreno suosjećanje sa siromašnima i obespravljenima. Vlasnik je art-kina Bleecker Street Cinema u newyorškom Greenwich Villageu.

Ostali filmovi — kratkometražni: Sezona oštriga (Oysters in Season, 1963); Kako voliš te blesane? (How Do You Like Them Bananas?, 1966); dugometražni: Dobra vremena, prekrasna vremena (Good Times Wonderful Times, 1966); Crni korijeni (Black Roots, 1970); Crna fantazija (Black Fantasy, 1972); Drvosječe s dalekog Juga (Woodcutters of the Deep South, 1973).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

ROGOSIN, Lionel. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 20.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/4462>.