ROEG, Nicholas

traži dalje ...

ROEG, Nicholas, brit. redatelj i snimatelj (London, 15. VIII 1928). Na filmu od 1950. kao klaper, u drugoj polovici 50-ih godina postaje asistent snimatelja (npr. F. A. Younga, T. Moorea i J. Hildyarda). Samostalno snima od 1959, isprva niskobudžetne projekte. Afirmira se kao snimatelj druge ekipe u Lawrenceu od Arabije (1962) D. Leana, pa od 1963. snim... više značajnih brit. i am. filmova: Pazikuća (C. Donner, 1963), Samo najbolje (C. Donner, 1964), Sistem (M. Winner, 1964), Smiješne su se stvari dogodile na putu za Forum (R. Lester, 1966), Daleko od razuzdane gomile (J. Schlesinger, 1967), Petulia (R. Lester, 1968) i dr. Posebno se ističe barokna fotografija u Maski crvene smrti (1964) R. Cormana te simbolička upotreba boja u Fahrenheitu 451 (1966) F. Truffauta (podsjeća na fotografiju R. Burksa u filmovima A. Hitchcocka). Neprijeporna vizualna atraktivnost obilježje je i njegova pretencioznog, vrijednošću neujednačenog red. opusa. Debitira 1970; njegov prvenac Petformance (po mnogim izvorima korežirao ga je sa scenaristom D. Cammellom), kojem je i snimatelj, osebujno je i halucinantno ostvarenje (s rock-zvijezdom M. Jaggerom u gl. ulozi) u kojem komponente gangsterskog filma služe stvaranju alegorije o misteriju identiteta suvremenoga urbanog čovjeka. Već u ovom filmu zapažaju se njegove osnovne red. kvalitete: kreativni pristup film. fotografiji, te sklonost prema bizarnim i »egzotičnim« temama. Njegov idući film Walkabout (1971, i snimatelj), o dvoje djece koja se nakon smrti oca uz pomoć urođenika spašavaju iz austral. divljine, efektno izražava kontrast između »civilizacije« i »divljaštva«. Režijski je najprecizniji »okultni thriller« Ne okreći se (Don't Look Now, 1973) prema romanu D. Du Maurier, smješten u sumornoj, jesenskoj Veneciji, s razvojem radnje utemeljenim na parapsihologiji. Dio kritike njegovim neuspjelijim red. ostvarenjem smatra (i pored pojedinih dramaturških nepreciznosti) znanstvenofantastički film Čovjek koji je došao na Zemlju (The Man Who Fell to Earth, 1976), koji intrigantnom temom, fascinantnom vizualnošću i pojavom D. Bowieja u gl. ulozi »vanzemaljca« postiže i kult-status. Njegovi sljedeći filmovi ne postižu više s l. kritičarski odjek.

Njegova supruga Theresa Russell je glumica i česta protagonistica Roegovih filmova.

Ostali filmovi (kao redatelj): Loš spoj (Bad Timing, 1980); Eureka (1982); Beznačajnost (Insignificance, 1985); Bjegunac (Castaway, 1986); Arija (epizoda Krabuljni ples opernog omnibusa, 1987); Truck 39 (1988).

LIT.: N. Feineman, Nicholas Roeg, Boston 1978.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

ROEG, Nicholas. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 28.3.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/4457>.