BELLOCCHIO, Marco

traži dalje ...

BELLOCCHIO, Marco, tal. redatelj (Piacenza, 9. XI 1939). Sin advokata i učiteljice, odrastao je u brojnoj obitelji jake kat. tradicije. Studirao filozofiju na Università Cattolica del Sacro Cuore u Milanu, pohađajući usporedno i film. školu Accademia dei Filmodramatici; odatle prelazi na rimski Centro Sperimentale di Cinematografia, gdje studira glumu i režiju (diplomira 1962). Nakon režije svoga prvog filma — kratkometražnog Dolje s ujakom (Abbasso lo zio, 1961), odlazi u London na Slade School of Fine Arts, gdje proučava metode R. Bressona i M. Antonionija. Vrativši se u Italiju, režira i svoj prvi dugometr. film Šake u džepu (Pugni in tasca, 1965), u kojem dekadentnost suvremenog društva pokazuje kroz raspad obitelji u kojoj jedan od braće (epileptičar) ubijanjem ostalih želi najstarijem bratu (jedini »normalan«) omogućiti sređen život; film obiluje autobiografskim elementima; 1965. dobio je gl. nagradu na festivalu u Locarnu, a 1966. specijalnu nagradu na festivalu u Rio de Janeiru. Daljnjim filmovima — Kina je blizu (La Cina è vicina, 1967), u kojem kritički analizira posljedice prodora maoizma u Italiju, i Stavi monstruma na naslovnu stranicu (Sbatti il mostro in prima pagina, 1973), kojim se oštro suprotstavlja manipuliranju informacijama u dnevnom tisku — B. postaje jedan od najznačajnijih predstavnika tal. → političkog filma. Unatoč izrazitoj lijevoj orijentaciji, probleme suvremene evr. ljevice, a posebno pojavu brojnih studentskih pokreta vrlo često pojednostavljuje.

Kao glumac, ostvario je izvanrednu gl. ulogu u filmu Franjo Asiški (1972) L. Cavani.

Ostali filmovi: Krivnja i kazna (La colpa e la pena, 1961, kratkometražni); Smreka pretvorena u čovjeka (Ginepro fatto l'uomo, 1962, kratkometražni); Evanđelje 70 (omnibus, epizoda Pričamo, pričamo — Discutiamo, discutiamo, 1967); U ime oca (Nel nome del padre, 1972); Trijumfalni marš (Marcia trionfale, 1976); Plodne oči (Les yeux fertiles, 1977, u Francuskoj); Galeb (Il gabbiano, 1977); Nijema (La mouette, 1978, u Francuskoj); Skok u prazno (Salto nel vuoto, 1980); Oči, usta (Gli occhi, la bocca, 1981); Henrik IV (Enrico IV, 1984).

LIT.: R. Suay-Muñoz, Marco Bellocchio, Barcelona 1969; N. Lodato, Marco Bellocchio, Milano 1977; S. Bernardi, Bellocchio, Firenze 1978.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

BELLOCCHIO, Marco. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 25.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/444>.