REICHENBACH, François

traži dalje ...

REICHENBACH, François, franc. redatelj, scenaristi snimatelj (Pariz, 3. VII 1924/negdje 1922/). Studirao na konzervatoriju u Ženevi. Isprva lik. kritičar i posrednik za prodaju slika u više am. muzeja. Zapažen kinoamater, profesionalizira se uz pomoć rođaka — producenta P. Braunbergera. Od 1955, u duhu → filma-istine, snima mnogobrojne dokum. filmove u Francuskoj i SAD (npr. Lica ParizaVisages de Paris, 1955, i Studeni u Parizu — Novembre à Paris, 1956, odn. Impresije iz New Yorka — Impressions de New York, 1955, i Houston, Texas, 1956). Nakon toga dulje vrijeme luta po SAD, snimivši mnogo izravnih film. impresija (npr. Veliki jug— Le grand Sud, 1956; U zemlji »Porgyja i Bess« — Au pays de »Porgy and Bess«, 1957; Karneval u New Orleansu — Carnaval à la Nouvelle-Orléans, 1957; Marinci — Les marines, 1957; Indijansko ljeto — L'été indien, 1957; Povratak u New York — Retour à New York, 1958). Svjetski uspjeh postiže svojim prvim dugometr. dokumentarcem Neobična Amerika (L'Amérique insolite, 1960, nagrađivan u Cannesu) prema vlastitom scenariju, u kojem marginalnim zapažanjima želi osvijetliti SAD i njihov mentalitet. God. 1962. realizira svoj prvi igr. film Tako veliko srce (Un coeur gros comme ça /Prix Louis Delluc/) o crncu koji dolazi u Pariz sa željom da postane boksač. Premda nakon toga naizmjence snima dokum. i igr. filmove, dokumentaristika ostaje njegovim pravim izražajnim sredstvom. Izdvajaju se Ljepota ladanja (Douceur de village, 1965, nagrađivan u Cannesu), Orson Welles (1968, sa F. Rossifom /nagrađivan u Berlinu/), 13 dana u Francuskoj (13 jours en France, 1968, sa C. Lelouchom) o zimskoj Olimpijadi u Grenobleu, Sex O'-Clock U. S. A. (1976), bizarna slika posve otuđene Amerike, i Houston, Texas (1980) o crncu osuđenom na smrt. Često režira i na televiziji, a djeluje i kao snimatelj za dr. redatelje. Glumio je u Istinama i lažima (1974) O. Wellesa.

Ostali važniji dokum. filmovi: Pariz fotografa (Le Paris des photographes, 1962); Pariz manekenki (Le Paris des mannequins, 1962); Konji Hollywooda (Les cheveaux de Hollywood, 1964); East African Safari (1965); Šesto lice Pentagona (Le sixième face de Pentagone, 1967, sa Ch. Markerom); Arthur Rubinsteinljubav prema životu (Arthur Rubinstein — l'amour de la vie, 1968); Yehudi Menuhinput svjetla (Yehudi Menuhin — chemin de lumière, 1970); Kralj Pele (Le roi Pelé, 1977); Neobični Japan (Japon insolite, 1983).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

REICHENBACH, François. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 28.3.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/4360>.