BEHN-GRUND, Friedel

traži dalje ...

BEHN-GRUND, Friedel, njem. snimatelj (Polzin, 26. VIII 1906). Studirao jezike, književnost i povijest umjetnosti. S radom na filmu počinje kao asistent E. Waschnecka, s kojim radi do 1930. Prvo mu je samostalno snim. ostvarenje Borba za grudu (1924) E. Waschnecka. Plodan snimatelj, tokom četrdesetgodišnje karijere snimio je oko 120 filmova. U početku, radio je u studijima UFA i TOBIS. Kraj II svj. rata dočekuje u Istočnom Berlinu, gdje radi u studijima DEFA; dobitnik je dviju državnih nagrada Njemačke DR za snim. rad. Od 1950. u SR Njemačkoj, gdje snima komerc. filmove; predsjednik je društva njem. snimatelja (akr. CdK).

Tridesetih i 40-ih godina snima nekoliko vrlo značajnih djela tadašnje njem. produkcije, npr. Ubojica Dmitrij Karamazov (1931) F. Ozepa, film koji se odlikuje ekspresionističkom fotografijom (scene vožnje vlakom, večer u domu Karamazovih), Ja danju, ti noću (1932) L. Bergera, Engleska svadba (1934) R. Schünzela, Napoleon je kriv za sve (1938) C. Goetza, Ohm Krüger (1941) H. Steinhoffa i Titanic (1943) H. Selpina i W. Klinglera; spec. efekti iz potonjega toliko su uspjeli, da su umontirani i u kasniji brit. film na istu temu Noć koja se pamti (1958) R. W. Bakera. U Njemačkoj DR snima djela Ubojice su među nama (1946) W. Staudtea, svoje najbolje ostvarenje, u kojem je uspio, koristeći igru svjetla i sjene, prikazati unutarnju borbu junaka, što je donekle ublažilo jaku realist. nit koja se provlači filmom, i Afera Blum (1948) E. Engela. Među komerc. filmovima koje snima 50-ih i 60-ih godina, a koji se iz prosječnosti izdižu upravo zbog funkcionalne fotografije, ističu se Ispovijest varalice Felixa Krulla (1957) K. Hoffmanna, Nemirna noć (1958) F. Harnacka i Krevet s crno-bijelo-crvenim baldahinom (1962) R. Thielea.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

BEHN-GRUND, Friedel. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 19.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/431>.