POPOVIĆ, Miodrag-Mića

traži dalje ...

POPOVIĆ, Miodrag-Mića, slikar, scenograf, redatelj, scenarist i književnik (Loznica, 12. VI 1923). Studirao na Likovnoj akademiji u Beogradu. Jedan od najistaknutijih slikara poratne generacije, član Srpske akademije nauka i umetnosti. Značajna ličnost kult. scene, ogledao se u više oblasti. Objavio je putopis Sudari i harmonije (1954), roman Izlet (1957) te knjige eseja U ateljeu pred noć (1962) i Ishodište slike (1983); u Ateljeu 212 izrađivao je scenografije za postave E. Ionescoa, A. Popovića, S. Mroźeka i dr., a povremeno i režirao; u pretpremijeri Beckettova Čekajući Godoa (zbog embarga održana u njegovu ateljeu) sudjelovao je u izradi dekora. Ipak, sebe smatra isključivo slikarem, a sve ostalo u funkciji svoje slikarske vokacije (tako, i njegov je roman zapravo lik. traktat). Prema vlastitim scenarijima režirao je 5 igr. filmova, ali je sebe shvaćao kao »gostujućeg reditelja, uljeza« koji svoja »traženja u slikarstvu nehotice prenosi i na film«. Prvenac Čovek iz hrastove šume (1964) pokušaj je razotkrivanja ličnosti usamljenika u planini (M. Aleksić), ubojice razlomljene psihe koji — u ime »mutnih« polit. nazora — terorizira okolna sela a pokušaj prilagođavanja društvu dovodi ga do sloma; iako mu je P. nastojao dati univerzalnije značenje, djelo je izazvalo krupne ideol. zamjerke. Idući film Roj (1966) o suđenju u tek oslobođenoj zemlji (1804) Srpkinji za izdaju svog muža — junaka Ustanka—Turcima, za koju autor sugerira ljudskije razumijevanje, biva osporen kao »zalaganje za kapitulantstvo i izdajstvo u oslobodilačkoj borbi naroda«. U Delijama (1968), koji podsjećaju na Karabinjere (1963) J.-L. Godarda, pokazuje trajne deformacije psihe koje donosi rat, kroz priču o braći-ratnicima (J. Janićijević i D. Stojković) koji se po oslobođenju u svome opustošenom selu okreću jedan protiv drugoga do istrebljenja; distributeri film nisu prihvatili »zbog nehumanosti«. Ostali njegovi filmovi, Hasanaginica (1967) po motivima istoimene nar. pjesme i Burduš (1970) o vašarskim muzikantima, nisu imali većeg uspjeha kod kritike, pa je P. odustao od film. režije. Njegova »filmska avantura« zametak je kasnije slikarske faze nazvane slikarstvo prizora; tako se i gl. junak Delija (Stojković) pojavljuje u ciklusu slika o Gvozdenu. O njegovu slikarstvu objavljeni su brojni tekstovi i više knjiga (npr. studija dr L.Trifunovića, koji je o njemu snimio i kratkometr. film).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

POPOVIĆ, Miodrag-Mića. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 28.3.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/4146>.