POLLACK, Sydney

traži dalje ...

POLLACK, Sydney, am. redatelj, producent i glumac (South Bend, Indiana, 1. VII 1934). Uči glumu u New Yorku, potom nastupa u kazalištu i na televiziji. Kasnije poučava glumu na sveučilištu New York i režira na televiziji (npr. tv-serija Ben Casey). Debitantski film Tanka nit/Život o koncu (The Slender Thread, 1965), priča o soc. radniku koji pokušava spasiti ženu-samoubojicu usmjerena na glum. interpretacije (S. Poitier i A. Bancroft), rezime je Pollackove tv-prakse, ukazujući na sklonost da red. prosede podredi glum. osobnostima (mahom popularnim zvijezdama: B. Streisand, J. Fonda, F. Dunaway, B. Lancaster, R. Mitchum, P. Newman, A. Pacino i dr.). Njegovo iduće ostvarenje Prokleti posjed (This Property Is Condemned, 1966), ekranizacija kaz. komada T. Williamsa u kojoj prvi put surađuje sa R. Redfordom (6 filmova), svjedoči o kasnije sve izrazitijem nastojanju da se filmovi »podupru« prestižnim knjiž. predlošcima. Prvi veliki uspjeh postiže filmom Konje ubijaju, zar ne? (They Shoot Horses Don't They?, 1969), ekranizacijom romana H. McCoya o iscrpljujućem natjecanju u maratonskom plesanju za velike ekon. krize, koja je nominirana za 8 Oscara (i za režiju) i postigla zamjeran komerc. odjek. Tokom 70-ih godina postaje jedan od najuglednijih am. redatelja (tzv. novog Hollywooda), ponajviše zahvaljujući popularnosti filmova Jeremiah Johnson (1972), pretencioznog vesterna o borbi trapera za samoodržanje u divljini, Djevojka koju sam volio (The Way We Were, 1973), melodrame iz razdoblja makartističkih progona, te Tri Kondorova dana (Three Days of the Condor, 1975), thrillera o razotkrivanju djelatnosti CIA-e (svi s Redfordom). Uz dopadljiv vizualni stil, ta su ostvarenja znatno više zaokupljena »osluškivanjem duha vremena«, te intelektualnom i srednjeklasnom modom, nego li čvrščim fokusiranjem svojih tema i junaka. Do sredine 80-ih godina P. režira još 2 hita: komediju-travestiju Tootsie (1982, i producent i glumac) sa D. Hoffmanom kao nezaposlenim glumcem koji impersonira ženu da bi dobio angažman, razmjerno inventivnu i vješto realiziranu parodiju tv-sapunskih opera nominiranu za 10 Oscara (i za najbolji film i režiju), te vizualno efektnu romant. dramu Moja Afrika (Out of Africa, 1985, i producent) prema nekoliko knjiž. djela K. Blixen, s Redfordom, M. Streep i K. M. Brandauerom u gl. ulogama, nagrađenu sa 5 Oscara (i za najbolji film i režiju). Režirao je 1 sekvencu filma Preplivati put (1968) F. Perryja.

Ostali filmovi (kao redatelj): Lovci na skalpove (The Scalphunters, 1968); Čuvari zamka (Castle Keep, 1969); Jakuza (The Yakuza, 1975, i producent); Bobby Deerfield (1977, i producent); Električni konjanik (The Electric Horseman, 1979); Bez pakosti/Bez zlobe (Absence of Malice, 1981, i producent).

Važniji filmovi (kao producent): Honeysuckle Rose (J. Schatzberg, 1980); Kantautor (A. Rudolph, 1984); Blještava svjetla velikog grada (J. Bridges, 1988).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

POLLACK, Sydney. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 18.4.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/4128>.