PIRJEV, Ivan Aleksandravič

traži dalje ...

PIRJEV, Ivan Aleksandravič, sovj. redatelj i scenarist (Kamjenj, Sibir, 17. XI 1901 — Moskva, 7. II 1968). God. 1922. glumac Prvoga radničkog teatra Proletkul'ta, 1923. završava glum. odjel GEKTEMAS-a, gdje upisuje i režiju. Na filmu djeluje od 1925, isprva kao asistent i pomoćnik redatelja, zatim suradnik na scenarijima. Kao redatelj debitira komedijom Nepoznata žena (Postoronnjaja ženščina, 1929) u kojoj, kao i u idućem filmu Državni činovnik (Gosudarstvennyj činovnik, 1931), iskazuje sklonost satiri i naglašavanju elemenata groteske. Prvi zv. film Tekuća vrpca smrti (Konvejer smerti, 1933, i koscenarist) prikaz je sudbina 3 mlade Njemice u razdoblju borbe njem. proletarijata protiv nadolazećeg fašizma, ali pravu afirmaciju stječe tek vrlo popularnom soc-realist. melodramom Partijska karta (Partijnyj bilet, 1936). God. 1937. postiže golem uspjeh muz. komedijom Bogata zaručnica (Bogataja nevesta) po scenariju J. M. Pomeščikova, s glazbom I. O. Dunajevskog i M. A. Ladinjinom u gl. ulozi, o ljubavnom trokutu kolhoznice-udarnice, traktorista i zavidnog knjigovođe. Tim filmom P. vješto uspostavlja konvencije socrealist. musicala, koji ideologizirane kanone koristi kao predložak za populističku, eskapističku »igrariju«, pretvarajući ih tako u vlastitu suprotnost. S istom ekipom i podjednakim uspjehom režira Traktoriste (Traktoristy, 1939), a potom nastaju vrlo popularni Svinjarica i pastir (Svinarka i pastuh, 1941) i Kubanjski kozaci (Kubanskie kazaki, 1950). U toku 40-ih godina režira i filmove drugačijih žanrovskih oznaka, npr. ratnu melodramu Sekretar Rajonskog komiteta (Sekretar' Rajkoma, 1942) i melodramu Legenda o zemlji sibirskoj (Skazanie o zemle Sibirskoj, 1948, i koscenarist) o skladatelju koji gubi pa ponovno nalazi inspiraciju. Od kraja 50-ih godina posvećuje se ekranizacijama F. M. Dostojevskog. Iako je njegov pristup suviše patetičan, preuzetan i potpuno suprotan nekadašnjim žanrovskim ostvarenjima, ipak Idiot (Idiot/Nastas'ja Filippovna, 1956, i koscenarist) i Bijele noći (Belye noči, 1960, i scenarist) potvrđuju njegovu visoku reputaciju u sovj. kinematografiji, dok Braća Karamazovi (Brat'ja Karamazovy, 1969, i scenarist), visokobudžetni projekt u 3 dijela, unatoč fabulativnoj »razlivenosti« i pretjeranom podređivanju glum. interpretacijama, postižu i međunar. uspjeh. Za snimanja tog filma P. je umro, pa su ga dovršili protagonisti K. J. Lavrov i M. A. Uljanov.

Ostali važniji filmovi; Poslije rata, u 6 navečer! (V šest' časov večera posle vojny, 1944); Kušnja vjernosti (Ispytanie vernosti, 1954).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1986-1990.

Citiranje:

PIRJEV, Ivan Aleksandravič. Filmska enciklopedija (1986-90), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 29.3.2024. <https://filmska.lzmk.hr/clanak/4077>.